Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Dag 24: Een (half) dagje in Anchorage

Het Anchorage Museum gaat maar om 10:00 open dus hebben we de tijd om eerst de valies en de rugzak te pakken en in de auto te stoppen. Op die manier kunnen we de kamer vrijmaken en kunnen we (bijna) zoveel tijd als we willen in het museum spenderen en dit museum is het waard. Een volledige verdieping is gewijd aan de indigene bevolking (18 verschillende talen / dialecten) die we ondertussen grotendeels bekeerd hebben tot het ware geloof en tot allerlei verslavingen (aan drugs en aan subsidies). Alle stukken op deze verdieping zijn in bruikleen van het Smithsonian. Er is ook een “Experience Center” en een “Discovery Center” waar allerlei zaken (de Trans Alaska pipeline, de vulkanen en aardbevingen van de Ring of Fire, hoe een gyroscoop werkt, welke dieren zoal in Alaska voorkomen, de Koude Oorlog, enz. enz.) uitgelegd worden. Een derde van het museum is bestemd voor tijdelijke tentoonstellingen en installaties van hedendaagse Alaskaanse kunstenaars.

Rond half één houden we het museum voor bekeken en rijden we naar de luchthaven. Dit is meer dan ruim op tijd maar we willen op mogelijke problemen met Alamo anticiperen. Men weet maar nooit. De teruggave van de auto verloopt echter vlekkeloos. Alamo komt er zelfs niet bij te pas omdat de terugname door een firma die voor Alamo maar ook voor Avis en Enterprise werkt gedaan wordt. Zoals de teruggave van de auto vlot verliep, zo verliep het inchecken chaotisch. Er zijn maar 2 balies van Condor open en die liggen vlak naast de 2 balies van Eurowings. De vluchten van Condor en Eurowings vertrekken op minder dan één uur van elkaar waardoor honderden mensen op een kleine oppervlakte samengepakt moeten aanschuiven. Bovendien zijn er veel sportvissers op beide vluchten die hun vangst moeten inchecken, wat ook wat extra tijd vergt. En als toemaatje, niemand heeft online kunnen inchecken, we vermoeden door een computer probleem waardoor het inchecken nog langer duurt. Kortom, we moeten meer dan twee uur aanschuiven om onze valiezen kwijt te raken en dan moeten we nog door de security screening. Dit verloopt ongewoon snel waarschijnlijk omdat ze daar weten dat mensen door de incheck vertragingen dreigen hun vlucht te missen. Uiteindelijk is dat geen probleem omdat de aankomst van het vliegtuig vertraagd is en dat is op zijn beurt weer geen probleem omdat de straalstroom tamelijk heftig is waardoor we quasi gedurende de hele vlucht aan bijna 1000 km/h vliegen.

Hierdoor is de layover in Frankfurt zoals gepland = bijna vier uur.Dat is OK want het stelt me in staat mijn voorlaatste blog te posten. Ik hoop dat iedereen wat aan de blog gehad heeft en vol spanning uitkijkt naar de epiloog die ik één dezer dagen zal delen.

Sylvia

Het was heel leuk om te lezen; prettige thuiskomst.

Maud

Prachtig avontuur en weer reuzeleuk om te lezen. Welcome back

Matthieu en niki

Was weer top om jullie te volgen. Hopelijk zien we elkaar in Spanje en kunnen jullie nog verder vertellen.

Jef

welkom thuis. Nogmaals: ik ben niet jaloers :-)