Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Epiloog van de fietstocht langs de Loire.

Deze fietstocht is in mijn opinie een mooie tocht geweest die grotendeels aan de verwachtingen voldaan heeft. De criteria die gehanteerd en in de proloog opgesomd werden konden in de Loire streek allemaal afgevinkt worden. We hebben lekker gegeten en gedronken, er was reliëf maar niet overdreven, er was naast de mooie natuur ook cultureel erfgoed te bewonderen, de afstand van huis was zeer redelijk, de wegen boden voldoende afwisseling gaande van tarmac over grint tot hier en daar een heel klein beetje kasseien of een smal bospaadje … en … het weer was over het algemeen goed te noemen. Goed of slecht weer maakt dikwijls HET verschil tussen een geslaagde en een mislukte reis (al zeker voor een fietstocht) en hiermee hadden we veel geluk. De oorspronkelijk voorspelde “alle dagen regen” veranderde, naarmate de tijd vorderde, over “afwisselend zon en wolken” naar “volop zon”. Slechts één dag van de week was het de hele dag bewolkt met een paar gemiezer intermezzo’s (intermezzi??) die ons zelfs niet nat maakten. Dit hadden we waarschijnlijk te danken aan de noord / noord oost wind die het (voor de tijd van het jaar en de plaats) tamelijk koel hield maar die voor ons, die in westelijke richting fietsten, mooi meegenomen was.

Natuurlijk was er zo nu en dan een tegenslag. Zo werden Georges en Anne beiden met een leeglopende band geconfroteerd maar het leeglopen gebeurde zo traag dat ze makkelijk tot bij een fietsenmaker geraakten. Natuurlijk was het feit dat we de trein terug naar Orleans niet konden nemen ook een tegenslag maar de geïmproviseerde oplossing bracht soelaas.

Misschien hadden we hier of daar toch een kasteel meer moeten / kunnen bezoeken maar de schrik voor kasteelitis zat er stevig in en dus beperkten we de bezoeken tot de meest tot de verbeelding sprekende (Chambord, Chenonceau en Clos Lussé). Misschien hadden we de één of andere stad wat meer in detail kunnen bezoeken, maar dat kunnen we misschien een volgende keer doen.

Dé bepalende factor voor het welslagen van onze fietstocht was echter het gezelschap. Vergelijkbare interesses, (ook dank zij de uitvinding van de elektriciteit) een vergelijkbaar althletisch kunnen en niet moeilijk doen over een tegenslag zijn hierbij belangrijke kenmerken en die waren allemaal aanwezig. De uitbreiding van het peloton van 4 naar 6 deelnemers werd trouwens moeiteloos verteerd waardoor we stilletjesaan aan een volgende editie kunnen beginnen denken. Suggesties zowel qua deelname als qua bestemming zijn welkom.

A la prochaine.

Wilfried

Proficiat!!
Ik zou het niet kunnen.
Doe zo verder

Lieve

?????? bloemen aan den arivé