Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Dag 3: Tour en Sologne – Chaumont sur Loire ( 57 km)

We dagen allemaal netjes om 8 uur voor het ontbijt op. Allerlei zaken (croissants, hard gekookt eitje, yohurt, enz) zijn op de tafel uitgestald of worden door de patron gebracht. We laten het ons allemaal lekker smaken zodat we 100 % voorbereid zijn voor wat de dag ons zal brengen. Het is wel wat frisjes (= grijze lucht zonder deugddoend zonnetje maar met een schrale Noorden tot Noord Oosten wind) wat mij ertoe noopt mijn T-shirt met korte mouwen in te wisselen voor een exemplaar met lange mouwen en zelfs een jasje aan te trekken. De korte broek blijft echter behouden.

Om 9:00 zijn we goed en wel op pad richting Cheverny. Het kasteel van Cheverny heeft vooral bekendheid opgedaan omdat het model stond voor Kasteel Molensloot in de Kuifje strips. Om het risico op “kasteelitis” te beperken hebben we vooraf besloten onze bezoeken aan kasteeldomeinen te beperken tot de werkelijke highlights. Dat Cheverny model heeft gestaan voor Molensloot is dus dus niet voldoende reden om het kasteel te bezoeken. We (ik) hadden echter wel gehoopt op een discrete blik op het kasteel maar dit is quasi onmogelijk door de strategisch opgestelde afsluitingen en ingangshuisjes.

Dit is echter geen probleem want er komen nog veel kastelen. Ondertussen is de zon erin geslaagd de wolken te verdrijven en is het hoog tijd om het jasje uit te doen. Het is nu na 10:00 en plots horen we de fietsbel van Georges. Hij heeft opgemerkt dat hij soms ondersteuning verliest. Het probleem kan makkelijk opgelost worden door de batterij eens uit de houder te nemen en daarop volgend weer in de houder te steken. Probleem opgelost.

We rijden verder en rond 12:00 zetten we een lange afdaling richting Blois in. Het zicht wordt mooier en mooier om een hoogtepunt te bereiken net voor we de Loire oversteken. Van hieruit is de hele stad geetaleerd voor de toeschouwer. Daarna zoeken we een goed plekje voor de fietsen en (nog belangrijker) een goed plekje voor ons middagmaal. Dat lukt allemaal vrij goed en we kunnen onze lasagne verorberen in de schaduw van uit de kluiten gewassen platanen. Tot ongeveer 3 uur bezoeken we het kasteel van Blois (de buitenkant), het Quartier des Arts en de kathedraal waarna het tijd is om richting Chaumont te beginnen fietsen.

Halverwege Blois en Chaumont slaat het noodlot echter toe. Georges laat zijn fietsbel weer rinkelen. Opnieuw om te melden dat er iets mis is met zijn fiets. Deze keer is zijn achterband lek. Het is maar een klein piepenholleke aangezien hij kilometers kan rijden vooraleer hij moet “bijtanken” maar zo de rest van de tocht verder ploeteren is geen optie. Met een paar “bijtankbeurten geraken we in Chaumont waar gelukkig op een paar honderd meter van ons hotel een fietsenmaker is. Hierdoor kan Georges zijn fiets laten herstellen terwijl wij een deugddoende douche nemen. Georges krijgt een eersteklasse service en is in minder dan een half uur uit de miserie en in de douche. Daar kunnen we een aperitief op drinken. Dit kan ofwel 102 trappen verder richting kasteel gebeuren of bij de broer van de fietsenmaker met zicht op de Loire. Een niet zo hevig debat onstaat waarna vrij snel voor het zicht op de Loire geopteerd wordt.

Ondertsussen heeft de receptionist van ons hotel een tafel voor ons bij “La Madeleine de Proust” gereserveerd. Dit blijkt op alle gebied een schot in de roos. De ontvangst door de eigenares met haar uitleg van de uitdrukking “la Madeleine de …” en haar suggesties voor de wijn zijn fantastisch. De ravioli, de asperges en de foie gras en de riviervis en het lamsvlees zijn allemaal overheerlijk. Jammer dat we hier morgen al weer weg zijn!

En zo kent dit verhaal weer een moraal … of twee: “voor alles is een oplossing en er is dus geen reden om zich al te veel zorgen te maken” waardoor Georges’ fiets morgen op en top zal zijn en “aan alle mooie liedjes komt een einde” waardoor ik nu deze blog zit te schrijven.

Hopelijk hebben we met zijn allen een mooie nacht gehad tegen de tijd dat deze blog aan cyberspace toevertrouwd is. Slaapwel.

Maud

Weer een leuk verhaal

Karine

jullie hebben me getriggerd. Daarnet vlug de Loirekastelen virtueel bezocht,fotokes op mijn computer. In 2019 hebben we ze ook bezocht, wij wel op 4 wielen. Ieder kasteel heeft zijn charme, wij hebben "Molensloot" wel bezocht, natuurlijk is de hele Kuifjekliek er aanwezig, in karton . Misschien vinden sommigen dat leuk. Helaas is het niet onze dada. Alhoewel ik nu plots zin krijg in het doorbladeren van onze oude Kuifjesalbums.

Lieve

Super leuk om te lezen. Wij hebben in maart enkele Loire kastelen bezocht. Wij genieten mee met jullie.

Wilfried

Waarvoor een bel nog goed is om je uit nood te helpen!