Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Epiloog voor de Noorwegen reis

Zoals bij de proloog gezegd, was Noorwegen eigenlijk tweede keuze nadat Alaska om allerlei redenen uit de boot gevallen was. Bij het schrijven van deze epiloog is het voor ons (en hopelijk voor jullie allemaal) duidelijk dat dit statuut van tweede keuze totaal onterecht is. Noorwegen heeft heel wat te bieden. Er is in de eerste plaats natuurlijk de natuur. Die is zeer dikwijls nog ongerept (dat is geen wonder als men weet dat Noorwegen meer dan 10 keer zo groot is als België en minder dan de helft van de bevolking heeft). En naarmate men verder en verder naar het Noorden gaat is de ongereptheid nog opvallender. Maar naast de natuur heeft Noorwegen ook wel culturele troeven met steden zoals Oslo (Museum Island), Trondheim (kathedraal en universiteit) en zelfs Kristiansand (Kulturhus) of met overblijfselen van de Vikings of hun, tot het ware geloof gebrachte, afstammelingen die de staafkerken bouwden.

Noorwegen is een zeer groot land, maar gemakkelijk te bereizen omdat de wegen goed zijn, het verkeer traag maar vlot verloopt, iedereen een mondje Engels spreekt, de stopcontacten vol elektriciteit zitten, het eten goed meevalt, vrijwel alle betalingen cashloos kunnen gebeuren (Kvernes staafkerk was de uitzondering) en alles goed georganiseerd is en op tijd gebeurt. Dit alles maakte onze reis erg gemakkelijk, ondanks het feit dat we alles (zowel de reis zelf als de voorbereiding) zonder enige professionele hulp deden. Alle ferry’s waren er wanneer wij er waren, alle hotels (op uitzondering van één) waren op onze komst voorbereid, alle stadswandelingen klopten, enz.

Onze reis was een lange autorit (5710 km zonder de +/- 1200 km dat de auto op een boot stil stond mee te rekenen) door een wondermooie natuur gecombineerd met een aantal boottrips die ons toelieten de wereld, relax aan ons te zien voorbijschuiven. Voor ons was 1 + 3 + 1 dagen op een boot voldoende. Wij zijn nog niet gemaakt om langer dan 3 a 4 dagen “de wereld relax te laten voorbijschuiven”. Wij zouden b.v. (nog) niet de hele Hurtigruten van Bergen tot Kirkenes en terug naar Bergen doen hoe leuk het aan boord van de MS Nordlys ook was.

De lange autorit hebben we op een voldoende aantal plaatsen kunnen onderbreken met stads- of andere wandelingen om de monotonie te breken. Hoogtepunten waren natuurlijk de Besseggenkam en de Preekstoel maar ook kortere tochten zoals de Torghatten of de 418 trappen boven Alesund of de tocht naar de Briskdalbreen of Nydalsbreen waren erg mooi.

Waren er dan geen minpuntjes? Toch wel.

Met de gezondheid van een twintigjarige hadden we misschien een paar wandelingen meer kunnen doen.

Met een Mediterraan klimaat hadden we misschien nog wat meer van de mooie natuur kunnen genieten (of zelfs de Trollstigen gezien i.p.v. alleen vermoed). Maar dan hadden we naar Spanje of Italië moeten gaan i.p.v. naar Noorwegen.

In de Lofoten hadden we misschien een paar dagen langer moeten blijven maar dan hadden we daar misschien een paar dagen extra slecht weer gehad. Wie weet? In het algemeen hebben we zeer veel geluk gehad met het weer. De klantendienst hierboven zal klachten over hooguit 1 of 2 dagen regen op een kleine maand in Noorwegen gegarandeerd als onontvankelijk bestempelen.

En wat met de bewering dat Noorwegen duur is? Ja, dat klopt. Niet alleen zijn alle alcoholische dranken duur, alles is duur. Diesel is de enige uitzondering. Diesel was maar even duur als in België (voor het ogenblik). Van prijzen boven de 2 Euro hebben we al geleerd niet meer te slikken. Wel hopen we dat de diesel in Noorwegen snel weer veel duurder dan in België wordt.

Samenvattend, ondanks deze minpuntjes is het een zeer mooie reis geweest die we iedereen die van natuur houdt kunnen aanraden.

Bedankt voor het blijven lezen van de blog en de vele reacties. Meer info en bezichtigen van nog veel meer foto’s is altijd ten huize Gyselinck – Huyghe te organiseren.

Nadine

Genoten van jullie gedetailleerd reisverslag. Een land dat nu zeker wat hoger op mijn verlanglijst staat.

Jef

mooi slot, en welkom thuis!

Lieve

Welcome home !

Veerle en André

Leuke reisverslagen,die met een grote regelmaat opgestuurd werden. Proficiat voor die volgehouden inspanning!

Sylvia

Jullie kunnen de volgende reis beginnen plannen …

Lina

En prachtige reis, dat is te lezen! Ik heb wel nog wat dagen leesvoer en foto's in te halen... Bedankt voor het mooie verslag en welkom thuis!

Niki

Genoten van je verhalen. Je geeft inspiratie om het na te doen