Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Proloog voor de 2022 reis naar Noorwegen

23 jaar na onze eerste reis naar Noorwegen hebben we besloten terug te gaan. We willen het niet aan de Noren zeggen maar feitelijk zijn ze maar tweede keuze. Het oorspronkelijke plan (nu al sinds bijna 3 jaar) was naar Alaska te gaan, maar de inmiddels legendarische 4 Russen en installatie van een ritssluiting in mijn borstbeen beslisten daar anders over. Noorwegen leek een geschikt alternatief voor Alaska. We zullen er namelijk ook een paar dagen op een cruise schip verblijven, we zullen er ook een paar dag staptochten doen, we zullen er ook gletsjers en ongerepte natuur kunnen bewonderen en we zullen er ook kledij voor allerlei weersomstandigheden moeten gebruiken. Veel verschillende kleren meenemen zal op deze trip geen probleem zijn aangezien we met de auto rondtrekken en daaruit, al naargelang het weer kouder of warmer, droger of natter wordt, aangepaste kledij zullen kunnen putten.

Onze trip zal ons met een ferry van Eemshaven (Nederland) naar Kristiansand (Noorwegen) brengen. Van daar zullen we naar Oslo rijden om een paar hoogtepunten te bezoeken. Na Oslo zullen we naar Alesund rijden waar we de Hurtigruten ferry zullen nemen. Die zal ons in 2.5 dagen naar de Lofoten en de Vesterålen brengen. Op de archipel zullen we een paar dagen met de auto rondtoeren om dan opnieuw de Hurtigruten ferry te nemen. Deze keer zuidwaards, naar Bodø om van daar gespreid over een kleine 2 weken via tientallen fjords terug tot in Kristiansand te rijden.

Het wordt dus een een lange trip (bijna 6000 km) met, naast de Hurtigruten ferry nog een 30-tal kortere ferry overtochten. Hopelijk levert dit niet al te veel tijdsverlies op, want alles perfect timen zal wel bijna onmogelijk zijn. De allergrootste onzekerheid op deze reis is echter het weer. Noorwegen is een land van natuur en die is natuurlijk best te genieten bij goed weer (zeker voor de 3 dagstaptochten die we gepland hebben) maar we zullen het nemen zoals het is in de wetenschap dat we zeker geen hittegolf te verduren zullen krijgen.

We hopen hoe dan ook dat we binnen een paar weken zullen kunnen terugkijken op een zeer mooie reis en dat jullie ook een beetje, zij het vanop afstand, zullen kunnen meegenieten hebben. De kans dat jullie door het lezen van de blog een zonneslag of een verkoudheid oplopen is in ieder geval klein dus stay tuned en zet jullie schrap. Hier gaan we.

Lectori salutem

Sylvia en Rudy

Prettige reis

Luc

Het wordt zeker een avontuurlijke reis. Geniet van de prachtige natuur.

Dominique

Ik kijk ernaar uit uw verslagen te ontvangen. Want de postboot staat ook op mijn ‘wish list’ alleen moet ik wachten tot ik op pensioen ben om meer tijd te kunnen spenderen in het hoge noorden.

Maud

Veel reisplezier!

Mien

Ik zal met plezier meereizen.

Wilfried

We kijken mee over jullie schouders

Lina

Wederom een prachtige reis in het vooruitzicht! Als jullie in Oslo zijn, hoop ik dat Frognerpark met de beeldentuin van Vigeland op jullie lijstje staat! Echt de moeite om te gaan kijken ?
Groetjes en geniet ervan! Lina

Veerle en André

Dat wordt terug een WOWervaring! We verwachten uiteraard elke dag het verslag van jullie avonturen. Goede vaart!

Matthieu en niki

Geniet ervan,wij volgen u op devoet

Nadine en Marc

Vanuit een supermooi en zonnig( al een week geen regen gehad en een temp gisteren van 27 graden) wensen we jullie eveneens een prachtig en zonnig verlof. Geniet er van!