Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Dag 1: Van Gent naar Brugge

Vandaag is het geen speciale uitzending van het programma van Joris Hessels over Gentbrugge maar rijden we van Gent naar Brugge. Onze bagage wordt door het eerste taxibedrijf netjes op tijd om 9:15 bij Erik & Mien afgehaald. Dit betekent dat we vroeg uit de veren moesten want we wilden niet vol stress aan onze tocht beginnen omwille van chaotisch verkeer rond Brussel (en misschien zelfs ook rond Gent). Alles loopt echter op wieltjes (de twee regenbuitjes tussen Blanden en Gent niet te na gesproken) en om 9:30 starten we onze rit. Niet verder dan de uitgang van de garage gebeurt het eerste (en hopelijk laatste) ongeval(letje) van de tocht. Terwijl we met zijn vieren netjes staan te wachten tot wanneer de tram weggereden is, verliest Gertrude haar evenwicht en “rolt” ze over de Gentse straatstenen. Gertrude is echter niet aan haar proefstuk toe wanneer het op “stilstaand vallen” aankomt (zie ons verhaal van de fietstocht in de Ardèche) en ze kan dus fluks en (gelukkig) zonder kleerscheuren opveren. Van de garage uitgang gaat het verder langs de Lindelei, Coupure en Brugsche Puurte langs het kanaal richting Brugge.

Om kwart voor 11 is het tijd voor een korte stop waarbij Mien met een koekje trakteert. Kort daarna verlaten we het jaagpad om de bosrijke streek in de buurt van Aalter te doorkruisen. In deze bossen hebben mensen, die duidelijk sterke schouders hebben, stulpjes (om u tegen te zeggen) neergepoot. Iets voor 12 komen we aan in De Crem-city (vroeger ook het Cremlin genoemd maar sinds een paar maand is die naam wat in diskrediet gevallen). Naast de kerk is een mooi pleintje waarop naast een kiosk ook een aantal terrasjes er zeer goed uitzien. We vlijen ons neer op het terrasje van De Koffieboon en bestellen, omdat we niet teveel willen eten, een salade. Het is onmiddellijk duidelijk wanneer de serveerster de schotel brengt dat we onze doelstelling; iets kleins eten, niet zullen bereiken. Ainsi soit il om in cd&v terminologie te blijven.

Om 1 uur springen we weer op onze stalen rossen om over de laatste 30 km te galopperen en zo Brugge rond 3:45 uur te bereiken. We zetten onze fietstassen bij onze valiezen die netjes in het hotel afgeleverd werden, we stallen onze fietsen in een garagebox van het hotel, we nemen een douche en zijn daarna klaar voor een fris product van lokale makelij (= Brugse Zot). We moeten vanavond tamelijk vroeg eten omdat we ons ingeschreven hebben voor een gegidste wandeling die om 8 uur van wal steekt. Op aanraden van vrienden van Erik & Mien wagen we onze kans bij Cezar (een eetwinkel / bistro, niet erg ver van ons hotel en zonder ook maar één kenmerk van een val voor toeristen). Dit is een absoluut succes. Zowel het voorgerecht van asperges met rauwe ham als het hoofdgerecht van varkenswangetjes zijn superlekker. Jammer dat we morgen al weer verder moeten.

De “Brugge by night” stadswandeling met Legendary free walking tours is zeer goed. Simon brengt ons allerlei wetenswaardigheden bij: zoals Brugge = Bryghia = Vikings voor haven of zoals Beurs = de taverne van de familie Van Beurzen waar de wisselkoers van goederen bij ruilhandel bijgehouden werden of hoe de geest van de Italiaanse monnik in het nonnenklooster aan de overkant van het water bleef ronddwalen nadat hij zijn geliefde non vermoord had of hoe de zwanen (lange nekken) door Keizer Maximiliaan van Oostenrijk aan de Bruggelingen opgelegd werden, of hoe Philips de Goede Jan Van Eyck naar Portugal stuurde om een portret van zijn toekomstige echtgenote te maken omdat selfies nog niet in zwang waren, enz, enz. Enfin, een onderhoudende en leerrijke tocht door de stad waardoor we ons, na deze blog, moe maar tevreden ter bedstede kunnen begeven. Tot morgen

Maud

Super. Goeie reis verder

Luc

Geniet van de prachtige natuur en mooie steden. Hou het veilig. "Stilstaand vallen " vermijden, daar kan Kristin over meespreken.

Wilfried

Ik lees het en goed begonnen - die valpartij hebben we maar uitgeveegd- is half gewonnen

Lina

Gelukkig geen te erge val, Gertrude! Blijf voorzichtig en geniet van jullie mooie fietstocht!

Nadine

Genieten maar!

Matthieu en niki

Goede vaart ! Het weer zit in elk geval al goed mee !

Maud

Hou het droog vandaag?☔️

jef

Wij zijn zelf net terug van een grote uitstap naar het zuiden (van Korea), ik zet de inhaalbeweging in.