Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Proloog van de Alps2Adria fietstocht

Beste lezers,

Na een weekje fietsen door het Oostelijk deel van Vlaanderen in juni, na een weekje met 6 kleinkinderen in Spanje en na een weekje met drie koppels waarvan de mannelijke leden samen vijftig jaar geleden van het St Lievenscollege afgezwaaid zijn in juli, is het de 1ste augustus tijd om er weer eens met de (elektrische) fiets op uit te trekken.

In 2020 fietsten we gedurende een weekje samen met Tom en zijn gezin in het departement Ardèche en dat was (zeker voor ons) zo goed meegevallen dat we besloten dat zo’n expeditie in familieverband voor herhaling vatbaar was. Deze keer viel ons oog op de Alps2Adria fietstocht. Die tocht vertrekt normaal uit Salzburg en trekt over 415 km, 5410 hoogtemeters en 8 fietsdagen over de Alpen tot aan de Adriatische kust naar het stadje Grado (= een klein broertje van Venetië een 100-tal km ten Oosten van Venetië). Om allerlei redenen zagen wij ons verplicht de tocht tot 5 fietsdagen in te korten. We hadden dus twee opties: ofwel fietsten we sneller en derhalve verder en hoger per dag ofwel knipten we een stukje van de totale afstand en hielden we ons bij behapbare afstanden. Gezien onze beperkte fysieke ambities (voor Tokyo waren we toch te laat) was de keuze in het voordeel van de tweede optie snel gemaakt. We besloten dus in plaats van in Salzburg te vertrekken, in Villach op onze stalen rossen te springen. Hierdoor wordt de afstand herleid tot 286 km, vermijden we de hoogtemeters van de etappes tussen Salzburg en Villach en kunnen we de laatste dag in plaats van naar Grado naar Trieste fietsen. Hierdoor kunnen we Trieste bezoeken en bovendien kunnen we vanuit Trietse makkelijker dan vanuit Grado met de trein (en onze fietsen) naar Villach terugkeren. Niets dan voordelen dus.

Deze zondag zullen we, als ’t God belieft, met de auto (en onze fietsen plus de koersfiets van Jasper) tot in Villach rijden om maandagmorgen onze eerste etappe, die ons over de grens tot in Italië zal brengen, aan te vatten. We hopen dat het voor ons en voor jullie een mooie ervaring wordt.

Lectori salutem

Pieter

Veel plezier! En vergeet niet dat een beetje afzien mag: ex duris gloria ;-)

Nic

Ik wens jullie allen een leuke fietsreis!!

Mien

Goede reis, en willen jullie nog een beetje meer Italie verkennen, van Trieste naar Orte is er ook een treintje.
Wij nu in Padova, goed warm, niet teveel pullekes meedoen. ?

Matthieu en Niki

Veel succes. Wij volgen jullie belevenis !

Nelly

Het kaartje erbij vind ik zeer interessant !

Verhelst Eddy

Bagage op de fiets of met bagagevervoer ?

Veerle en André

Mooie dagen met leuk gezelschap! Alweer een hele uitdaging voor iedereen!