Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Dag 2: Van Waarloos naar Dessel (68 km)

Onze wekker begin om 7 uur te kraaien. Ik lig al een tijdje wakker, Gertrude is net weer in slaap gevallen. Met andere woorden, we hebben beiden niet fantastisch geslapen. Een drama is dit niet en dus is er ook geen reden om oorzaken te gaan zoeken. We hebben tegen 8 uur met Erik & Mien voor het ontbijt afgesproken, waardoor er voldoende tijd overblijft voor allerlei rituelen en om de (ondertussen nu ook geposte) blog nog te vervolledigen met een beschrijving van het avondeten.

Om 8:00 uur staan we met zijn vieren (zelfs Erik die normaal geen ontbijt neemt) al te trappelen om de voetjes onder tafel te schuiven. Het aanbod is overweldigend. Twee soorten zelf gebakken brood, allerlei ontbijtkoeken van de bakker om de hoek, allerlei zelfgemaakte confituren van exotische samenstelling, artisanaal gemaakte Griekse yoghurt, hapjes quiche, lekker krokant gebakken pancetta, chocolade, ei en krab salade, appelstukjes in een lekker sausje, enz. etc. usw. Wanneer dan ook nog een eitje aangeboden wordt bedanken we beleefd … ge weet allemaal hoe beleefd we kunnen zijn.

Rond 9:15 is alles wat kan opgegeten worden ook daadwerkelijk gegeten, zijn de tandjes gepoetst, zijn de valiezen klaar gezet voor het oppikken, is de rekening vereffend en zijn de stalen rossen klaar voor een nieuwe rit. Het weer valt weer enorm mee en de rit gaat vlotjes richting Lier. Werken aan de dijk van de Nete in het kader van het Sigma gecontroleerde overstromings project verplichten ons eventjes uit te wijken naar een vrij drukke weg; maar gelukkig kunnen we snel terugkeren naar de rust van de dijk.

Even na 10 uur zijn we in Lier waar we aan de voet van de Zimmer toren beslissen dat we onze zigzag door Lier gaan verder zetten met de bedoeling in Herentals iets te gaan eten. Daarvoor zullen we even van het geplande parcours moeten afwijken maar wie kijkt er nu naar een extra kilometerke?? In Herentals vinden we een Bistro (Le Paige) waar het goed toeven is en het eten lekker is. Na de innerlijke mens gesterkt te hebben zetten we koers richting Dessel waar we om 15:30 toekomen. Hotel Alauda ligt aan een vrij drukke weg en maakt daarom geen fantastische eerste indruk. Die indruk verbetert naarmate we iets verder in het hotel binnengaan. De man die ons ontvangt heeft het bagagetransport al voor onze aankomst getelefoneerd om te vragen waar onze bagage zit en is erg vriendelijk, de kamers vallen heel goed mee, we krijgen een apart schuurtje om te fietsen in te stallen, de pintjes vers van het vat smaken erg lekker, enz. Kortom we beginnen Hotel Alauda meer en meer te appreciëren.

Na de douche is het tijd om aan het gastronomisch arrangement te beginnen. Dit arrangement begint met een glas bubbels, wordt gevolgd door 3 amuses bouche (aspergesoepje, carpaccio en scampi) daarna volgt een stukje gerookte wilde zalm en gerookte makreel; daarna krijgen we een bintjes prei soepje met gegrilde Sint Jacobsvruchten. Na dit alles is het de beurt aan een stukje zeebaarsfilet op het vel gegrild met een paar asperges in een appelsiensaus gevolgd door een paar stukjes kalfsvlees met Vadouvansaus (exotisch kruidenmengsel) en erwtjes. Het sluitstuk … om echt te zorgen dat er echt geen enkel gaatje over blijft … is ofwel een kaasassortiment ofwel een bol ijs crème met wat fruit in een lekker sausje. Dit alles wordt begeleid met aangepaste (Italiaanse en Spaanse) wijnen.

Na dit alles zijn we tamelijk “puf” en besluiten we de nachtstede op te zoeken zodat we morgen in optima forma de weg naar Maaseik kunnen verwerken.

Slaapwel

Wilfried

Deze "fietstocht ? " lijkt eerder op een culinaire Vlaamse rondreis....

jef

Dag Patrick en Gertrude! Ik lees dat het goed met jullie gaat en ik zie ook geen coronakilo's op de foto's!
Ik ben voor het ogenblik in Belgie, waarschijnlijk tot Augustus. Misschien komen we mekaar nog eens tegen...

Hanne Gyselinck

Gelukkige verjaardag opa!

Mien

Dag Hanne, je hebt een fantastische oma en opa

Mathieu en Niki

Inderdaad ,Wilfried heeft doorzicht,er wordt meer geschreven over eten en drinken dan fietsen. Geniet ervan.

Lina

Gelukkige (te laat) verjaardag, Patrick! En geniet van deze prachtige fietsdagen. Ziet er weer geweldig tof uit!

Sylvia

Gelukkige verjaardag Patrick (een dagje te laat)

Luc

Eveneens een dagje te laat, maar toch gemeend: Patrick, geniet toch maar enkele dagen van je verjaardag, zo kan je elke dag van deze reis van je verjaardag genieten. Proost!