Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Proloog tot fietstocht door Oostelijk Vlaanderen

Trouwe lezers,

We hopen dat onze blog zwaar gemist werd gedurende de voorbije maanden. Het is inderdaad alweer van september vorig jaar geleden dat jullie op regelmatige basis het relaas van onze dagelijkse avonturen (en avontuurtjes) voorgeschoteld kregen. Veel meer dan plannen maken en plannen weer opbergen (plus, voor mij persoonlijk, continu ploeteren door een moeras van meer dan 50’000 gedigitaliseerde dia’s en digitale foto’s) is er de voorbije maanden niet gebeurd.

Het grote opgeborgen plan van 2021 is de afgelasting (de tweede keer ondertussen) van de Alaska reis. Die vier Russen hebben echt al een en ander op hun kerfstok. Een ander gemaakt plan was een fietstocht met Erik en Mien in Tsjechië. We zouden gedurende een paar dagen eerst de Eger stroomafwaarts, dan de Elbe stroomopwaarts en ten slotte de Moldau stroomopwaarts tot in Praag volgen. Daar zouden we dan een paar dagen “uitrusten”. Het hele Corona gedoe (vaccinaties, allerlei beperkingen, gesloten bezienswaardigheden, quarantaine maatregelen, enz.) zorgden er, een maand geleden, voor dat we die plannen ook afbliezen en naar een alternatief op zoek gingen. Dat alternatief moest zich, om de zaken simpel te houden, binnen de Vaderlandse grenzen afspelen.

Wat gesnuister op het Internet leverde onmiddellijk een massa aan mogelijkheden op. Niets was echter perfect naar onze smaak en dus beslisten we om zelf nog een extra mogelijkheid te creëren. Men kan zich toch niet zomaar tevreden stellen met iets voorgekauwd, nietwaar? Stukjes van de Lange Afstand Fietsroutes LF 5, LF 6 en LF 7 werden met behulp van de fietsroute door de Antwerpse Kempen aan elkaar geknoopt met de bedoeling een lus van 400 a 500 km te bekomen. De gecreëerde lus blijft in het Oostelijke deel van Vlaanderen wat ons toelaat in de toekomst een lus in het Westelijke deel van Vlaanderen uit te werken. Op die manier zorgen we voor perspectief. Dat is trouwens tegenwoordig een erg gesmaakte term. In marketing noemt men dit klantenbinding met de lezersschare. Hoe het geknutsel zal meevallen zullen wij volgende week aan den lijve ondervinden. Voor jullie, trouwe lezers, zullen de effecten beperkt blijven tot het niet lijfelijke. Voor ons daarentegen, zouden er wel eens lijfelijke onderdelen kunnen opspelen.

Dat zien we dan wel en in afwachting van het verslag van de verschillende etappes wens ik jullie allemaal een aangenaam uitkijken naar onze blog.

Lectori salutem

Paul

Allez, we verwachten jullie hier in het verre oosten !

Sylvia

Veel fietsplezier.

Wilfried

Als jullie echt, maar dan ook echt, in panne staan kom ik jullie halen

Nic

Respect hoor!! Geniet van jullie fiets-reis en...een goede tip: zeker 2 kleine zadelkussentjes meenemen!!

Luc

In eigen land kan men, zeker met de fiets, heel veel mooie plekjes ontdekken en lekkere lokale biertjes drinken. We wensen jullie een deugddoende fietstocht.

Luc & Kristin

Maud

We kijken ernaar uit. Veel plezier

Veerle

Een paar sterke fietsbenen en de wind van achter!