Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Epiloog bij onze staptocht langs de GR 129 van Dinant naar Arlon.

Eindelijk met de juiste afbeelding bovenaan de blog omdat de Reis Mee website een oplossing gevonden heeft voor het probleem dat ik twee maand geleden al aankaartte.

Na een tiental dagverslagen rest mij nu alleen nog een sluitstuk met een aantal conclusies te breien. Misschien moet ik echter vooraleer conclusies te trekken jullie eerst en vooral gerust stellen. Jullie hebben in een tijdsspanne van twee maand twee blogs te verwerken gekregen en ik kan me voorstellen dat het nu voor een tijdje wel geweest is. Als alles volgens plan loopt (en ik realiseer me dat het woord “plan” in Coronatijden misschien raar klinkt) zijn jullie voor minstens een half jaar vrijgesteld. Beloofd.

Wat nu de conclusies betreft: Onze tocht langs het zuidelijke deel van de GR 129 was om verschillende redenen mooi. De GR brengt de wandelaar langs zeer mooie natuur (alhoewel er soms zeer grote bos partijen te verwerken vielen) en we hadden ongelooflijk geluk met het weer. Geen druppeltje regen in België gedurende een periode van 10 dagen in de tweede helft van september is tamelijk uitzonderlijk. Alle overnachtingsplaatsen vielen zeer goed mee met een aantal die er nog bovenuit staken. Sommige van die plaatsen lagen dan wel niet direct op de GR, maar dan hadden we steeds de chauffeur van de bezemwagen stipt op tijd op de afspraakplaats om ons van daar naar de frisse pint, het lekkere etentje en het zachte bed te brengen. Het eten en drinken was trouwens altijd van uitmuntende kwaliteit die iedere vergelijking met vroegere tochten kon doorstaan en er was overal Orval beschikbaar. Wat kan men nog meer vragen?

Het plan om de GR 129 te stappen was een back up plan nadat quasi heel zuidelijk Frankrijk door de Corona pandemie ontoegankelijk gebied was verklaard. Dit betekent dat we bepaalde toegevingen moeten doen. In vergelijking met de Camino stukken, die we in het verleden deden, was de GR 129 hoofdzakelijk (bijna uitsluitend) wandelen door de natuur zonder de culturele pareltjes in de stijl van Conques, Cannes, St Jean de Pied de Port, Bilbao, Mougins, San Sebastian, enz, enz. Omdat we pas zeer laat aan de voorbereiding van de tocht langs de GR 129 konden beginnen en omdat veel hotelletjes en B&B’s door de Corona (nog of al) gesloten waren, moesten we soms wat verder van het GR pad overnachten. Geen onoverkomelijk probleem voor ons, omdat we over een bezemwagen konden beschikken maar toch net iets minder echt. Samenvattend de GR129 was een goed Plan B maar toch een Plan B en dat liet zich in een aantal elementen voelen

In een van de vorige blogs heb ik geschreven dat ik me tijdens de tocht vrij regelmatig de vraag lopen stellen heb: “Moeder, waarom doe ik (doen wij) dat allemaal?”. Ik had beloofd een aantal redenen die mogelijks voor mij van toepassing waren op te lijsten. Ik heb dit hieronder (in alfabetische volgorde) gedaan. Het is aan mij (en jullie) om te bepalen welke redenen mogelijks (meest) van toepassing zijn. Misschien zet de lectuur van al deze mogelijke redenen jullie ook aan het stappen. Wie weet?!

We doen het om de camaraderie te beleven

We willen het doen voor onze gezondheid

We willen een deeltje van de wereld langzaam en in detail leren kennen

We willen de mid (2/3 of 3/4 of 4/5 of 5/6 of 6/7 … 9/10) life crisis te lijf gaan

We willen een tijdje in de natuur verblijven

We willen onthaasten

We kunnen niet meer aan de drang om een blog te schrijven weerstaan

We willen een sportieve prestatie leveren

We willen van de stilte genieten

We willen kunnen stoefen op café

We willen onszelf de tijd geven om tot rust / denken te komen

We willen een volle aflaat verdienen

Ik hoop dat jullie er, in afwachting dat ge zelf gaat stappen, iets aan gehad hebben en tot een volgende keer (beloofd niet voor 6 maand)

Het allerbeste en hou de 4 russen buiten

Reacties

Reacties

Wilfried

Ik doe de tocht om met jullie, Gertrude en Patrick, gelijk gestemde zielen op stap te gaan.
Ook Nelly, onze bezem-wagen, heeft ervan genoten!

jef

dus niet omdat je niets anders te doen hebt en je je anders doodverveelt? En ook niet om de relatie in het huwelijk te verbeteren? tssss....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!