Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Dag 9: Zondag 22 september: Agay – Fréjus (2.3 km; 110 hoogtemeter)

Neen, beste lezers … vooral diegenen die ook de titels aandachtig lezen … er is niets ernstig gebeurd. Ik zal het maar direct toegeven: we zijn vandaag gewoon mietjes geweest. Toen de wekker om 7 uur afliep was het niet (meer) aan het regenen en dus brachten we alles in gereedheid om te stappen. Tijdens het ontbijt begon het echter weer te regenen en te waaien en tegen dat we gepakt en gezakt klaarstonden was het aan het gieten en aan het stormen. Geen probleem echter, we zijn moedig en ik heb net voor ons vertrek nog een studie van paraplu's gemaakt en 2 exemplaren gekocht die met Teflon gecoat zijn en zo geconstrueerd zijn dat ze tegen windstoten tot 100 km/uur kunnen. Bovendien zijn de baleinen van glasvezel waardoor ze hun vorm behouden wanneer ze toch omwaaien. We zijn nog niet helemaal de deur uit of beide paraplu's slaan inderdaad tilt. Dit kan op twee zaken wijzen: ofwel kunnen de paraplu's niet tegen een serieus windstootje ofwel waait het echt zeer hard. Dat ze vanzelf weer hun normale vorm aannemen lijkt te werken. En dat is heel anders met de oudere paraplu die Wilfried uit de auto meegenomen heeft. Die slaat onmiddellijk om en de metalen baleinen houden het voor bekeken. Tot daar de test van de paraplu's, nu het eigenlijke stappen.

Ik ben zodanig met het testen van de paraplu's begaan dat ik vergeet naar mijn GPS te kijken en me pas na een halve kilometer realiseer dat we al lang van de geplande koers afgeweken zijn. Ik moet dus mijn medestappers melden dat we net ons uitstapje met 1 kilometer uitgebreid hebben en dat we dus terug moeten. Met de GPS in de linkerhand en de paraplu in mijn rechterhand stappen we moedig terug tot waar de door mij geplande weg loopt. Die weg moet ons weer op de officiële GR brengen. Het gaat vrij steil de helling op. We zien wel een bord met “Propriété Privé” erop maar we hebben dat al zo dikwijls gezien op deze tocht dat we er geen speciale aandacht aan schenken. Na ongeveer 500 m steil bergop klefferen moeten we wel aandacht schenken aan het bord van 500 m eerder. De weg loopt namelijk dood op een ijzeren hek van minstens 3 m hoog dat met een zware ketting afgesloten is. Dat doet 6 klompen ineens breken en we besluiten naar het hotel terug te stappen om met de bezemwagen te overleggen.

We hadden voor vandaag maar 14 km voorzien om voldoende tijd te laten voor een bezoek aan Fréjus en St. Raphael maar we besluiten met unanimiteit van de stemmen de handdoek in de ring te gooien. Aan die unanimiteit kan David Cameron nog een puntje zuigen (we zullen hier niet verder op doorbomen en aangeven wie best past om de rol van Theresa May, Nigel Farage en Boris Johnson te spelen) maar het is en blijft een nederlaag tegen de natuurelementen ondanks onze hoogtechnologische paraplu's. Ons besluit staat vast: met zo’n hondenweer zullen we gewoon met de auto tot Fréjus rijden en de etappe van vandaag te laten voor wat ze is = 2 km en 110 hoogtemeters ipv 14 km en 670 hoogtemeters. Als we in Fréjus zijn is de regen opgehouden en kunnen we zonder al te veel miserie een aantal zaken bezoeken. Het is niet allemaal kommer en kwel voor ons vandaag. We hebben namelijk het geluk dat het vandaag het Franse equivalent van de Open Monumenten dag is waardoor overal gidsen klaarstaan om toelichtingen te geven en dat alles gratis is. Daar moeten we gebruik van maken. De kathedraal komt eerst aan de beurt. De kathedraal is op een kerkje van de 4de eeuw gebouwd en, na een aantal verbouwingen, uitgegroeid tot een stevige romaanse kerk met daarnaast een klooster als ingang tot de kathedraal en een aparte doopkapel waarin dopelingen daadwerkelijk helemaal ondergedompeld werden. Nu wordt er in dit achthoekig gebouw nog gedoopt (we zien het met eigen ogen) maar veel minder fanatiek dan in de Middeleeuwen. Naast de kathedraal is een museum met een aantal mooie artefacten van de Romeinse tijd. We zouden ook nog in het kader van onze staptocht op de Via Aurelia de Vila Aurelia (of althans wat ervan overblijft) kunnen bezoeken maar zien daarvan af omdat we om 2:30 een bezoek met gids willen doen aan de Chapelle van Jean Cocteau (dichter, schrijver, cineast, schilder, enz). Door hier te klikken kan men meer te weten komen over de kapel. Na de kapel van Cocteau gaan we terug naar de kathedraal om een orgel concert bij te wonen. Naast de obligate Haendel en J.S. Bach is er ook improvisatiewerk van de organist (Paul Boussot) en een arrangement voor orgel van een toccata van Prokofiev opus 11 die door iedereen zeer gesmaakt wordt. Als ge wilt weten hoe Prokofiev dit stuk oorspronkelijk op piano wou horen kunt ge hier eens klikken. De madam ziet er bovendien niet slecht uit.

Na dit alles zijn we zowat verzadigd en wordt het stilaan tijd om de innerlijke mens te versterken. Dat gaan we doen in een restaurant dat Nelly gevonden heeft in de Trotter / Michelin. Alles is erg lekker en op die manier kunnen we toch nog met een zekere graad van tevredenheid terugkijken op onze dag. Voor morgen voorspelt men opnieuw mooi weer dus geen excuus morgen. Er worden ons weer minstens 22 kilometer onder de schoenen geschoven dus moeten we nu snel naar Sports Late Night kijken om te weten met hoeveel de Gantoise deze keer weer gewonnen heeft. Ondertussen weet ik dat dit wat anders uitgedraaid is, maar ik heb wel al eens door het raam gepiept en het regent alvast niet. Dat is een goed begin.

Maud

Toppie

Tom

Na al die kilometers mag er wel eens vals gespeeld worden!

Nicole

Ik lees hier al de leuke plaatsen die we kunnen, weliswaar met de auto, bezichtigen vanaf volgende week
!!!