Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Dag 8: Andes crossing

Vandaag zijn we de meer traditionele toeristen. We hebben namelijk een Andes crossing van Argentinië naar Chili per boot / bus geboekt. Het alternatief zou een crossing per auto geweest zijn (in het Lanin NP stonden we praktisch op de grens) maar het probleem daarmee was dat we dan voor een enorm hoge kost voor het repatriëren van de huurauto van Chili terug naar Argentinië stonden. Om die drop off kost te vermijden, hadden we ook, na het bezoek aan de Chileense kant, met de auto kunnen terugkeren naar Argentinië maar tweemaal dezelfde (ripio) weg doen leek ook geen goede oplossing. Dus scharen we ons bij de meer traditionele toeristen en staan om 8:00 aan het reisbureau, dat de oversteek organiseert.

Deze morgen staat er weer een mooi zonnetje in een helder blauwe hemel. Ons geluk kan, althans voorlopig, niet op. De administratie duurt allemaal wat lang naar mijn goesting. Ik had in plaats van hier te staan lummelen liever een verslag (of twee?!?) geschreven en gepost maar het mag niet zijn. Om 9:00 kunnen we dan toch uiteindelijk met zijn allen in de bus die ons naar Puerto Panuela zal brengen. Panuela is het Spaans voor zakdoek en de naam van de haven is afgeleid van het feit dat gasten van het Llao Llao hotel met zakdoeken stonden te wuiven naar boten op het meer om aan te geven dat ze wilden opgepikt worden.

Om 10:30 breekt het “grote moment” dan aan en vertrekt de catamaran richting Puerto Blest aan het einde van één van de armen van het Nahuel Huapi meer (= het meer waar Bariloche aan ligt). Daar aangekomen worden we opgepikt door een bus die ons 5 km verder naar Puerto Alegre brengt (gelegen aan Lago Frias). Hier moeten de Argentijnse grensformaliteiten afgewerkt worden. Die zijn niet erg moeilijk, maar de Argentijnse gids die ons vergezelde, wordt wel afgelost door een Chileense collega. Aan het kleine gebouwtje op de grens staat een replica van de Norton motorfiets waarmee Che Guevara langs dezelfde weg van Argentinië naar Chili trok aan het begin van zijn revolutionaire reis door Latijns Amerika (die hem uiteindelijk van kleinburgerlijk architectenzoontje tot communistische revolutionair transformeerde). Eens de formaliteiten achter de rug zijn steken we met de boot het Lago Frias over, van waar we met een bus over de grens naar Peulla gebracht worden. De grensformaliteiten van de Chilenen zijn streng (niet zozeer wat immigratie betreft maar wel wat invoer van verse producten zoals vlees, granen, fruit, groenten, enz. betreft. De Chilenen zijn als de dood voor besmettingen van hun landbouwproducten. Dat is te verstaan maar natuurlijk vervelend omdat de zorgvuldig gestapelde spullen in de valies grondig overhoop gehaald worden. De busrit naar Peulla duurt 1 uur en 15 minuten

In Peulla staat een mooi hotel / restaurant / bar waar we iets kunnen eten en drinken. We doen dit in het gezelschap van een Zuid- Afrikaans / Namibisch koppel (Mark en Chirna Turner). We hebben op de verschillende boten en bussen ook al met hen gebabbeld omdat ze aangename mensen lijken te zijn en omdat ze veel ervaringen te delen hebben. Bv. dat ze nu een 16 daagse cruise achter de rug hadden en dat ze dat veel te lang vonden (vooral de 5 volledige “zee-dagen”) en dat kwam me goed uit, maar ook dat ze een cruise in Alaska gedaan hadden en dat dit enorm goed meegevallen was … dat kwam me iets minder goed uit… enfin, ik zal er toch niet kunnen aan ontsnappen, vrees ik. Ze vertellen ook waarom ze nu al lang niet meer in Zuid-Afrika wonen. De horror verhalen, die we te horen kregen, wil ik niet in deze blog zetten maar ik kan wel stellen dat ieder weldenkend mens zou vertrekken als het enigszins mogelijk is. Mark had gedurende zijn carriere twee wijngaarden uitgebouwd in de streek van Margareth River en had net op het goede moment (= net voor iedereen begon in te zien dat er overproductie was = net voordat de prijzenbubbel voor wijngaarden barstte) die terug van de hand gedaan. Daarmee is hij nu aan het genieten door de hele wereld te bezoeken.

Na de lunch is het om 4:30 weer tijd om aan boord te gaan om het laatste van de 3 meren over te steken. Deze tocht over de Lago de los Santos (omdat het ontdekt werd op Allerheiligen) brengt ons in een kleine 2 uur naar Petrohué. Al deze overtochten zijn zeer mooi (zeker met het weer dat we hebben). We hebben fantastische zichten op de bergen (de Tronador die we gisteren van de andere kant bezochten en de Osorno die we morgen van de andere kant gaan bezoeken) springen er als hoogtepunten uit.

We nemen afscheid van Mark & Chirna (die blijven in Petrohué logeren) en gaan met de bus verder richting Puerto Varas. We stoppen wel nog eens voor een blitzbezoek aan de watervallen. Juist op dat moment komen er een paar wolken voor de zon drijven (= voorbode voor morgen?) waardoor de belichting op de watervallen wat sub-optimaal is, maar we gaan niet klagen. We zullen waarschijnlijk de komende dagen nog wel andere (weergerelateerde) ongemakken ondervinden Omdat het juist voor sluitingstijd is, kunnen we bekomen dat onze tickets (mochten we dat willen) ook morgen nog geldig zijn. Van de watervallen gaat het nog een uurtje verder tot Puerto Varas, waar iemand ons opwacht om ons tot aan het hotel te brengen. Dit doen we niet vooraleer we wat Chileense Peso’s ingedaan hebben bij een money changer die nog open is. We krijgen 65’000 voor 100 US§ en zullen zien hoe ver we daar mee springen.

De afsluiter van de avond (het schrijven van de blog over eergisteren niet te na gesproken, volgt iedereen nog?) wordt in het restaurant op de hoek van onze straat gehouden. Het is een klein maar gezellig plekje met een echte stoof in het midden van de eetruimte. Een (zeer ruime) ceviche met een frisse pint als starter en een soort mixed grill met een goed glas Carmenere maken de avond goed.

We hopen dat jullie ook allemaal een mooie dag gehad hebben.

Lina

Ik ben benieuwd naar de verhalen van de ZA wijngaardhouder! Hopelijk blijft het weer mooi en kunnen jullie zo verder genieten!

Wilfried

Patrick, op de boot zitten, zoals jullie vandaag, kan ook heel leuk zijn!

Els

2020: cruise naar Alaska. Genoteerd.