Chobe N.P.

Wij (en de gids) zijn stipt op het appel. Het is al vrij licht en we rijden zonder verwijl naar de ingang van het N.P. Daar geven de parkwachters iedere Jeep een identificatie-tag en een bestemming (ofwel "river route" ofwel de "upper route"). Wij krijgen de "upper route" toebedeeld maar onze gids beslist dit aan zijn laars te lappen. Het is erg droog geweest zegt hij en er is een veel grotere kans dieren te zien langs de rivier dan langs de "upper route". De eerste paar honderd meter kijkt de gids zeer regelmatig om kwestie van zeker te zijn dat er geen parkwachter in het snotje heeft dat we de toebedeelde route niet volgen. Het grote verschil met PomPom camp zit niet zozeer in de dieren maar in het landschap (hier wat heuvelachtig tov de Okavanga delta die kompleet vlak is) en vooral in de hoeveelheid toeristen (hier rijdt de ene jeep achter de andere ... zeker als iemand iets gezien heeft. Echt storend is het niet ... ook al omdat de meeste mensen zich stilletjes houden ... maar men krijgt niet het gevoel alleen te zijn met de wilde dieren ... wat wel het geval was in de Okavanga delta. Wat we te zien krijgen is vergelijkbaar maar in grotere getale. Olifanten bij de vleet (tot een kleine 50 samen), leeuwen in een groepje van 5 (2 welpen inclusief), giraffen, kudu's, everzwijnen, thesesses, buffels, apen (die onze muffin proberen te stelen), van alle soorten antilopes en allerlei vogels ... te veel om op te noemen.

Het lijkt erop dat alleen zebra's en rhino's nog op het appel ontbreken. Die hebben we nog niet kunnen zien omdat die niet zaten waar wij al geweest zijn.

Terug in Kasane halen we wat geld uit de muur (ze hebben hier ook van die welwillende muren) en kijken eens wat hier zoal te koop aangeboden wordt. Beide activiteiten duren ongeveer even lang (1 minuut ... naar boven afgerond).

Na de siesta gaan we met een bootje het N.P. in. Dit geeft weer een totaal andere kijk op de zaken. De meest dieren zijn dezelfde als diegene die we op de game drive gezien hebben, maar het perspectief is gans anders en bij sommige zijn we nog dichter of zijn de aantallen zo mogelijk nog groter (buffels of hippo's bv). Bij het terug naar ons hotel varen (rond 6 pm) worden we nog vergast op een mooie zonsondergang. Ik hoop dat de foto's de werkelijkheid zullen benaderen.

Chobe valt zo goed in de smaak (ondanks de grote drukte) dat we morgen nog een game drive willen doen vooraleer de grens met Namibie over te steken. Onze verblijfplaats daar is toch maar 1.5 uur weg van Kasane en we zijn toch om 9 uur terug van de game drive.

Tijd zat met andere woorden