Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Epiloog voor de fietstocht door Westelijk Vlaanderen

Ik neem aan dat jullie uit de verschillende posts al opgemaakt hebben dat onze tocht door het Westelijke deel van Vlaanderen goed meegevallen is. De gevreesde ZW wind was maar één namiddag erg nadrukkelijk aanwezig, de gevreesde heuvelruggen op de heuvelroute vielen al bij al nogal mee (vooral dankzij ons motortje en dankzij het feit dat we niet in de echte “bergen” gegaan zijn). We hebben grotendeels op autoluwe asfalt wegen kunnen rijden waardoor de 50 à 60 km die we dagelijks aflegden soms wat snel voorbij leken te zijn. Niettegenstaande dit alles, dient ook gezegd te worden dat de fietsinfrastructuur op bepaalde plaatsen wat te wensen overliet. Ik heb het hier niet over het stukje Parijs - Roubaix dat we op weg naar Kruisem onder de wielen geschoven kregen maar over fietspaden die plots ophouden of over het kruisen van drukke wegen of, éénmalig, over de veerdienst die zonder enige waarschuwing buiten dienst was (waardoor we 8 km om moesten rijden) of de gebrekkige bewegwijzering naar de Beaufort kunstwerken. Het meest eigenaardige hieraan is dat deze tekortkomingen vooral op de meest toeristische route van alle routes die we samengeplakt hadden ( = De kustroute), voorkwamen. Ruimte voor verbetering dus. Qua toerisme was de tocht trouwens erg goed met mooie steden zoals, natuurlijk, Brugge maar ook Veurne, Diksmuide, Ieper en Kortrijk die een bezoekje waard zijn. Ook de “stilmakende” 14 – 18 begraafplaatsen en musea her en der verspreid in de Westhoek waren zeker de moeite waard. De vergelijking met de oorlog in Oekraine drong zich dikwijls op.

Een andere bepalende factor in het welslagen van zo’n fietstocht is natuurlijk het weer. Oorspronkelijk zag het er zeer goed uit met een lange periode van droogte voor we vertrokken. De weersvoorspellingen sloegen echter kort voor ons vertrek om en er werd vrij wisselvallig weer, soms zelfs met onweer, voorspeld. Uiteindelijk kregen we maar een paar regenbuien over ons heen. Dat viel dus al met al nog zeer goed mee. We zijn tenslotte in Belgie en een week, zoals vorig jaar in Oostelijk Vlaanderen met alleen zon, is dan ook eerder de uitzondering dan de regel.

Naast het weer droeg ook het lekker eten en drinken bij tot het welslagen van onze tocht. ’s Middags probeerden we het, zonder veel succes, beperkt te houden. ’s Avonds vierden we, nu met veel meer succes, de teugels. Ik vrees dat dit een impact zal hebben op de weegschaal, maar de oplossing ligt voor de hand: niet op de weegschaal gaan staan. We zullen wat boete doen in de komende dagen en dan komt alles wel in orde.

Allerbelangrijkst is natuurlijk het goede gezelschap waarin we een week hebben kunnen toeven. Hierdoor zou deze fietstocht wel eens het begin van een traditie kunnen zijn. Iets wat één maal gebeurt is een gebeurtenis, iets wat tweemaal gebeurt is een herhaling maar als we iets driemaal (of hopelijk nog vele malen meer) gebeurt dan begint het een traditie te zijn. Op een bepaald moment tijdens de tocht hebben Erik en ik zelfs al een beetje gebrainstormd over het creëren van die traditie. Het is echter nog niet verder gekomen dan wat brainstormen. Wel waren we het al over een aantal criteria eens. De tocht zou zo rond de 400 km moeten zijn, die logisch in dagetappes van ongeveer 60 km kan opgedeeld worden. Een tocht in lusvorm is ideaal maar mag ook lineair zijn op voorwaarde dat het einde makkelijk met het begin kan verbonden worden (met de trein b.v.). Het parkoers mag over heuveltjes lopen maar mag niet al te uitdagend zijn (daardoor vallen de Alpen, Pyreneeën en zelfs de Ardennen uit de boot). De tocht ligt idealiter niet te ver van België (daardoor vallen Afrika, Amerika en Australië uit de boot) en in een deel van Europa waar de kans op droog weer niet onbestaande is (daardoor vallen Ierland en IJsland uit de boot). Een ander bijkomend maar belangrijk criterium is de kwaliteit van spijs en drank onderweg (valt Nederland hier uit de boot?). Beste lezers, ge ziet dat het puzzelen wordt maar misschien komen we met jullie hulp een hele stap verder. Misschien moeten we een suggestie box openen of een prijskamp uitschrijven waarbij de eerste prijs deelname aan de gesuggereerde tocht is. We kijken naar jullie suggesties uit. Laat maar komen via jullie reacties of naar onze e.mail adressen …. er is een mooie prijs te winnen.

Tot de volgende “Lectori salutem”

Lina

Het was weer fijn jullie reisverslag te mogen lezen. Ik stel zuid-Denemarken of de Eifel voor als volgende bestemming. ??

Guy

O.L.V. VAN TROOST B.V. heeft geen B.T.W. nummer . Maffioso?

Paul

Bedankt voor het verhaal, tot ziens !

Nic

Dag Patrick en "gezellen"...!
Eens te meer wil ik jou en jullie danken voor het aangenaam reisverhaal...! Ik keek er dagelijks naar uit, en fietste in gedachten mee met jullie!!
Ik verlang al naar het volgende verslag, zodat ik opnieuw in gedachten "mee kan rijden..."
Proficiat, jullie verdienen alle 4 een fiets- medaille!

Matthieu en niki

Het was veel een tof verhaal ! Waarom niet de Zeeuwse eilanden ? De gastronomie kan daar meevallen hoor . Zeker niet elke dag tagine, misschien wel af en toe een curry worst…

Dominique

Lol. Mag ook niet te warm zijn om te fietsen zuid-europa valt hierbij ook uit de boot ? benieuwd wat jullie volgende bestemming zal zijn.

Luc

Culinair is Nederland er enorm op vooruitgegaan. De fietsinfrastructuur is er opperbest. De lastigheidsgraad bepaal je zelf. En, het is dichtbij en de veerdiensten varen stipt op tijd.
Bedankt voor de leuke verhalen!