Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Dag 14 & 15: Terugrit van Roncesvalles naar Blanden met tussenstop in La Rochelle

We pakken het vandaag rustig aan en ontbijten maar om 8:00. Daarna lopen we nog eens binnen in de kerk van het kloostercomplex van Roncesvalles. We zijn er een tijdje helemaal alleen met de Gregoriaanse muziek, die zachtjes uit luidsprekers vloeit (er zijn misschien onvoldoende monniken) maar dat is meer dan voldoende gezelschap. Het bezoek aan het klooster kan maar vanaf 10 uur en dus vertrekken we zonder het te bezoeken (we hebben allemaal het klooster vroeger al eens bezocht). De rit naar La Rochelle verloopt rimpelloos vanaf het moment dat de eerste 50 km achter de rug zijn. Ondanks het feit dat ik vooraan mag zitten, voel ik me niet optima forma. Ik troost me met de idee dat het nog veel slechter zou zijn had ik achteraan gezeten. Om 3:00 uur komen we toe in La Rochelle.

We moeten de auto ergens op een parking achterlaten, omdat de madam van de GPS ons steeds weer naar geblokkeerde straten of éénrichtingsstraten stuurt. Een stedelijk mobiliteitsplan dat recent ingevoerd werd heeft hier duidelijk ook ravage aangericht. We besluiten dus eerst te voet te gaan inchecken (we hebben toch maar een zakje met het hoogstnodige voor de nacht en morgen) en aan de receptie te vragen waar we best gaan parkeren (zo dicht mogelijk bij het hotel). Dat blijkt veel makkelijker gezegd dan gedaan. Wilfried en ik rijden bijna een half uur straat in, straat uit om uiteindelijk op de parking dichtbij het hotel aan te belanden. Het enige voordeel is dat we de echtgenotes nu moeiteloos kunnen overtuigen dat we een pint verdiend hebben. Daarna gaan we het stadje nog wat verkennen en laten ons dan een mooi drie gangen menu welgevallen. We spreken om 7:30 af voor het ontbijt.

De terugrit van La Rochelle naar Blanden verloopt, zo mogelijks, nog rimpellozer. Als het zo doorgaat zullen we geen rimpels meer hebben en zullen Nivea, Yves Rocher en l’Oréal aan ons niet veel geld meer verdienen. Rond 5 uur zijn we thuis. Tijd om van alles te doen (blog posten, denken over epiloog, kabeltjes aansluiten, foto's downloaden, GPS tracks downloaden, naar Delhaize gaan, enz, enz)

Nadine

Weeral eens genoten van jullie reisverslag. Altijd een plezier om te lezen. Tot zondag!

Paul Landuyt

Welkom terug thuis !

Lina

Geweldig! proficiat alweer met deze prestatie. Jullie hebben het toch maar gedaan. Hopelijk gaan we jullie nog herkennen zonder de rimpels :-)