Epiloog van de Marokko trip

Wat begon als een gesprek tussen pot en pint over een sprongetje van Gibraltar naar Noord Marokko is uitgegroeid tot een heuse 9-daagse trip in midden Marokko … zonder pot en pint.

Dat spijt ons echter geenszins dat de plannen enigszins uit de hand gelopen zijn. We hebben Marrakesh kunnen bewonderen, we hebben kasbah’s en Ksars in allerlei staten van verval en herstel bezocht, we hebben in riad’s met harde en zeer harde bedden geslapen, we hebben de schoonheid van de Dades en de Todrakloof kunnen appreciëren (zonder al te onpasselijk te zijn), we hebben de zonsondergang en de zonsopgang (en miljarden sterren aan het firmament tussen beide tijdstippen) vanop onze uitkijkpost kunnen bewonderen, we hebben de lokale economie gesteund niet alleen door dikwijls tajine te eten en veel water te drinken, maar ook door halssnoeren, tapijtjes, potjes en pannetjes, gordels … en 2 g saffraan te kopen en ... Montezuma heeft de hele week op niemand van het gezelschap greep kunnen krijgen.

In één woord, we hebben genoten van deze zeer goed georganiseerde reis en van het goede gezelschap. Ik hoop dat het meereizen ook een beetje aangenaam was en, Insjallah, keren we wel eens terug … misschien om de meer Noordelijke gebieden van Marokko te bezoeken.