Proloog

Hallo iedereen,

De meesten van jullie weten wellicht dat we ieder jaar het voorbeeld van de zwaluwen volgen. De belangrijkste gelijkenis met hen is de Zuidelijke richting die we volgen. De belangrijkste verschillen zijn de snelheid waarmee de reis vordert (wij zijn veel trager), de eindbestemming (wij steken, in tegenstelling tot de zwaluwen, de Middellandse Zee niet over) en ... de hoeveelheid bagage (geloof het of niet maar wij nemen een ietsiepietsie meer spullen mee dan onze gevederde voorbeelden).

Speciaal aan de septembertrek editie 2016 is het feit dat Gertrude en ik het vermetele plan opgevat hebben om, op onze weg naar het Zuiden, onze auto voor 9 dagen in Le Puy en Velay te stallen terwijl wij zo’n 215 km van de Via Podiensis (één van de eeuwenoude pelgrimswegen naar Santiago de Compostella) stappen. Na het bekomen van 1/8ste aflaat (want we doen maar 1/8ste van de totale afstand naar Compostella) keren we dan met de bus terug naar onze auto om op het gemakje (we weten nog niet langs waar en voor hoe lang) de reis naar Marbella verder te zetten.

Op algemene aanvraag van onze trouwe lezersschare zullen wij op regelmatige momenten een blog van onze “pelgrimage” posten. Ik denk dat toegang tot het Internet geen probleem zal vormen maar of we na gemiddeld 25 km stappen nog iedere avond de moed zullen hebben om in de digitale pen te kruipen valt nog te bezien. Hou jullie in ieder geval klaar men weet maar nooit dat het bekomen van 1/8ste aflaat een fluitje van een cent blijkt te zijn.