Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Dag # 8: Beaune - Reims

Deze ochtend is opnieuw een ochtend zonder wekker. Zo wil een gepensioneerde het altijd hebben maar op vakantie is het dikwijls anders en moet de wekker gezet worden om iets op tijd te doen. Deze ochtend dus lekker niet omdat het ontbijt toch maar om 8:30 klaar staat. We maken gebruik van de tijd voor het ontbijt om on-line onze COVID-19 locator documenten in te vullen. Het verloopt allemaal redelijk vlotjes en prijzen ons gelukkig dat we alleen voor 48 uur of meer in departementen geweest zijn die groen ingekleurd zijn (Ardèche, Cote d’Or en Marne). We zouden dus geen problemen moeten ondervinden bij de terugkeer naar het (donker)oranje vaderland. Bij het ontbijt komt de patron me vragen of ik een slokje Marc de Bourgogne wil. Ik antwoord dat ik gisteren over de heuvels vloog maar dat we vandaag niet moeten fietsen en dat ik me dus kan beperken tot (niet gefermenteerd) fruitsap en de “kuip” thee die zo typisch is voor Frankrijk (dan wel meestal met koffie gevuld voor de Fransen). Na het ontbijt vereffenen we onze uitstaande rekening en laden we alles in de auto zodat we iets na 9:00 de kaap naar Reims kunnen richten.

Op de autostrade verloopt alles vlotjes (het is zondag voor iets). We zien veel Belgen en Nederlanders die richting noorden trekken. Hierdoor komen we iets na 12 in Reims aan. We vinden de chambre d’hotes die ons door Willy aangeraden werd zonder enig probleem maar geraken jammer genoeg niet binnen. Op ons aanbellen wordt niet gereageerd en we krijgen het antwoord apparaat aan de lijn als we telefoneren. Daarom besluiten we naar het Toerist informatie centrum te gaan om na te gaan wanneer de geleide bezoeken aan de kathedraal gebeuren. Er wacht ons aan het informatie bureau ook een gesloten deur (en de 24/24 computerterminal is defect). Het bureau is gesloten omdat de stad besloten heeft, om overdreven stress bij de medewerkers tegen te gaan, de bureaus te sluiten ook tijdens het hoogseizoen tussen 12:30 en 14:00. Hier staan we dan. We besluiten dan maar iets klein te eten. We krijgen ondertussen een telefoontje van onze B&B zodat we de auto binnen kunnen parkeren en de valies bij onze kamer kunnen achterlaten. Op die manier wordt de tijd tot 14:00 nuttig gebruikt. Als we dan om 14:00 toch bij de toeristische dienst binnen geraken ,blijkt dat de gids van 14:00 al vertrokken is en dat we dus op de volgende toer van 14:30 moeten wachten. Zo’n ramp is dit nu ook weer niet omdat dit ons de gelegenheid geeft een deeltje van de art deco wandeling die ik gedownload had te doen. Reims staat namelijk vol art deco gevels omdat de stad voor 80% vernield was na 4 jaar (1914-18) quasi continue beschietingen en bombardementen. Zelfs de kathedraal werd niet gespaard. Sommigen zeggen dat die vernield werd omdat men troepenbewegingen vanop de toren kon volgen ;anderen zeggen dat hij vernield werd omdat hij symbool stond voor Frankrijk. Enniehoe, het punt is dat Reims volledig vernield was en dus in sneltempo na de oorlog heropgebouwd werd in de stijl die in de jaren 20 opgang maakte: art deco.

Na onze ingekorte wandeling staat “onze” gids al klaar aan het toerist informatie centrum. Ze vertelt ons hoe alles eigenlijk begint met het doopsel van Clovis en hoe de Heilige Remi een flesje olie voor het doopsel van Clovis op het allerlaatste moment besteld kreeg via een duif (daar moet Bol.com eens over nadenken). Deze speciale olie is dan in de loop van de geschiedenis (tussen eind 5de eeuw, = doop Clovis, en de Franse Revolutie, eind 18de eeuw), een aantal keer opgedoken en weer verdwenen. Bij iedere inzegening van een nieuwe koning in Reims werd een beetje van deze heilige olie gebruikt zonder dat het flesje ooit leeg geraakte. Niet alleen broden, vissen en wijn werden dus op wonderbaarlijke wijze vermenigvuldigd maar ook deze olie. De olie werd in 1825 een laatste keer bij de inzegening & kroning van de laatste Franse koning (1825) gebruikt. Dan was niet de olie maar de monarchie opgebruikt. De kathedraal is echt wel de moeite om te bezoeken ook al omwille van de zeer mooie glasramen die eeuwen overspannen. De oudste dateren van de 12de eeuw, de jongste van de 20ste eeuw (ontwerp en schildering door Marc Chagal). De kathedraal is trouwens een van de grootste van Frankrijk (hoger en langer dan de Notre Dame van Parijs bv).

Na het bezoek aan de kathedraal stappen we naar de Basiliek van de Heilige Remi. Dit is een Romaanse kerk die op een bepaald moment vergotiseerd werd door het vlakke houten plafond te vervangen door de typische gotische spitsbogen. De basiliek heeft echter de meeste van zijn Romaanse karakteristieken bewaard waardoor het hier soberheid en ingetogenheid troef is. We krijgen een rondleiding van een vrijwiller waardoor we nog verder ingeleid worden in de geheimen van Clovis, St Remi, de Franse koningen, enz.. Al deze inleidingen tot grote en kleine geheimen heeft ervoor gezorgd dat we geen tijd meer hebben voor een pint en dus rechtstreeks naar het restaurant (Le Continental) stappen. Dit restaurant werd ons door de eigenares van de B&B aangeraden en bovendien heeft ze ons een kaartje meegegeven dat we tegen een glas champagne kunnen omwisselen. Zoiets moet men ons natuurlijk geen tweemaal zeggen. We nemen beiden een 3 gangen menu voor 27 Euro met 3 glazen aangepaste wijn (een Montlouis van de Loire streek voor Gertrude en een Santenay voor mij, dan een Rully wit voor ons beiden bij de vis en een glas Deutz Rosé brut voor bij het dessert) voor nog eens 15 Euro. Moeilijk te kloppen prijs als men ook nog de stijlvolle omgeving, goede bediening en kwaliteit van de gerechten in rekening brengt.

Na het diner gaan we richting onze B&B waarbij we er beducht voor zijn de stand van de match Bayern Munchen tegen Paris St Germain niet op te pikken. Ik probeer zelfs niet naar het gezicht van de mensen op allerlei terrasjes met een TV te kijken uit schrik dat ik daaruit de stand zal kunnen afleiden. We kunnen natuurlijk niet vermijden dat we bepaalde uitbarstingen van tegenslag of blijdschap horen maar we weigeren halsstarrig de uitslag te weten te komen. Hopelijk blijft dit zo tot morgenavond zodat ik me kan laten verassen door de opgenomen versie. Verder op weg naar het B&B wordt nog een klank en lichtspel, dat geprojecteerd wordt op de façade van de kathedraal bekeken. Dit is de 3de klank & licht show op deze reis maar deze is veruit de mooiste. De effecten zijn spectaculair. Hopelijk zijn er toch een paar foto’s een succes.

Nu is het verhaal van vandaag af maar mijn censor is al in een diepe slaap. Ik zal de blog daarom maar morgen kunnen posten. Ik denk wel dat jullie probleemloos de nacht doorkomen, ook zonder mijn blog. Slaap wel.

Wilfried

Welkom thuis,