Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Dag 10: Vanuit Puerto Varas naar Punta Arenas

Pffffoeoeoeieieieie, voor het eerst op deze reis loop ik niet meer achter de feiten aan. Ik heb daarnet juist voor het vertrek uit ons hotel het verslag van Dag #9 en in de luchthaven de fotoreeks van rondrit van Llahuique meer en Osorno vulkaan kunnen posten. Hopelijk moet ik gedurende de rest van de reis niet even hard blijven bijbenen als ik de afgelopen dagen (en nachten) moeten doen heb. Er was geen gebrek aan aan goede wil of motivatie. Het probleem was gewoon een gebrek aan tijd. Alle dagen zaten barstensvol met wat, althans volgens ons, interessante zaken leken te zijn. Hierdoor bleef er weinig tijd over om de vele grote en kleine avonturen / avontuurtjes cyberspace in te sturen.

Vandaag zou het beter moeten zijn, want we hebben deze namiddag in Punta Arenas niets speciaals gepland (ook al omdat ik de indruk heb dat er niet veel wereldschokkends te beleven valt). Bovendien gaat het volgens de weersvoorspelling bewolkt zijn en regenen in Punta Arenas (het zit er dik in dat we onze “weer wittebroodsweek” gehad hebben). Weinig gepland en slecht weer zou moeten betekenen dat ik, in plaats van veel te rapporteren met weinig tijd om het rapport te schrijven (zoals de afgelopen week), nu plots weinig te rapporteren heb met veel tijd om handen. Enfin we zien wel.

Punta Arenas is eigenlijk voor ons (en voor de meeste vertegenwoordigers van het Homo Turisticus ras) maar een tussenstop tussen een paar dagen in Torres del Paine NP en een paar dagen op een cruise schip langs de fjorden van Vuurland tot in Ushuaia, De eerstvolgende paar dagen brengen ons, als de weergoden het toelaten, twee grote dagwandelingen. De daaropvolgende dagen brengen waarschijnlijk veel platte rust zelfs zonder Internet verbinding (ik hou jullie, mogelijks met heel wat vertraging, op de hoogte).

Na een onbewogen vlucht uit Puerto Montt komen we in Punta Arenas toe. De bagage laat in de kleine luchthaven niet lang op zich wachten. De persoon die ons naar het hotel zal brengen staat netjes te wachten. Het hotel is een zeer net boutique hotel een 8-tal blocks van het centrum. Het weer valt nog vrij goed mee (= het is niet bitter koud, het waait maar een beetje en het regent niet). Kortom alles loopt op wieltjes. We kunnen maar om 3:00 op onze kamer, maar kunnen alle bagage achterlaten zodat we vrolijk en vrij wat in het stadje kunnen rondlopen. Veel is er inderdaad niet te zien…. En alles ziet er, zeker langs de buitenkant versleten en armtierig uit. We lopen eerst naar de mirador op de Cerro de la Cruz, dan naar de Plaza de Armas met het Tourist Information bureau, dan gaan we eens binnen bij onze vrienden van Hertz om te checken of alles in orde is voor morgen. Daarna eten we een lekkere ceviche (PG) / en zalm carpaccio (GH), gevolgd door een kijkje langs de “restaurant straat” om het juiste restaurant voor deze avond uit te kiezen.Daarna gaan we naar de pier kijken waar “ons” schip net voor anker ligt naast een (veel) grotere broer. Een bezoekje aan de markt (= vis en art & craft) is er natuurlijk ook bij en daarna gaan we nog het Salesianen museum bezoeken. Wat die mannen allemaal verzameld hebben is ongelooflijk. We willen ook langs het Braun – Menendez museum maar dat is blijkbaar enkel in de voormiddag open. We stappen dus maar weer naar ons hotel omdat we alle highlights van de stad gezien hebben. We zijn er al terug om 4:30. Er zijn bezoeken die langer duren !!!!

Ondertussen is het weer veel verbeterd. Hier en daar is wat blauwe lucht te zien. Ondertussen palmen we onze kamer in, doen een kleine was, werken het verslag verder af (en laten het censureren) en maken ons dan klaar voor een frisse pint en een lekkere maaltijd in het door ons uitverkoren restaurant. Het uitverkoren restaurant, uitgebaat door een Fransman, schotelt ons allerlei lekker vlees, vis, dessert en rijkelijk witte en rode wijn voor waardoor we een kleine 60’000 CHP (= 77 Euro) lichter maar zeer voldaan het etablissement verlaten.

Thuisgekomen kijk ik het weerbericht na. Morgen ziet er zeer redelijk uit (wolken en zon) dus vind ik dat we er moeten van profiteren om zoveel mogelijk miradors op weg naar ons hotel (= Las Torres) in het nationaal park mee te pikken. Ik beslis dus om de aanrit naar Torres del Paine via de Zuid ingang te doen (gewoon omdat via die weg meer miradors op de kaart aangeduid staan) Het vertrek uit Torres del Paine is potentieel langs dezelfde weg maar zondag is de weersvoorspelling slecht dus vandaar deze last minute change.

Nu is het tijd om af te ronden want Morpheus is aan Gertrude’s arm aan het trekken … en zonder degelijke censuur zou deze blog niet bestaan.

Slaapwel

Maud

Geweldig om jullie te volgen. Veel plezier.

Matthieu en Niki

Ik kan me punta arenas nog levendig voorstellen, bedankt om mijn geheugen op te frissen ! Mieke en Mark zijn op 19 en 20 maart ook in Torres’ del paine ! Geniet er nog van de wondermooie natuur daar !

Wilfried

De volgende dagen mag je niet meer "bijbenen", met benen moet je wandelen...

Paul

Ik was mij niet bewust van de censuur. Wat is dat dan wel wat gecensureerd wordt ?