Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Voorspel

Plots dringt het tot mij door dat we maar een paar dagen meer thuis zijn vooraleer we weer op pad trekken. Misschien komt de gedachte vrij plots voor ons omdat de vorige “grote reis” maar half october 2015 eindigde terwijl de editie 2016 reeds begin mei van start gaat. De verrassing kan echter ook veroorzaakt zijn door het drukke leven waaraan gepensioneerden onderhevig zijn of misschien zijn het gewoon de eerste tekenen van Alzheimer. Het doet er allemaal niet toe, we vertrekken binnen een paar dagen (9 mei) en deze keer is de reisbestemming Iran.

De meesten onder jullie hebben ons vroeger al wel bezig gehoord over Iran en zijn dus al een beetje aan de gedachte gewoon geraakt. Voor anderen is het misschien wel een verrassing want Iran is (nog steeds) geen “gewone” bestemming. Nochtans heeft het land, als men de reisgidsen en de mensen, die er al geweest zijn mag geloven, heel wat te bieden. We zullen het allemaal eens gaan uitzoeken en jullie via onze blog op de hoogte houden.

De echte reiskoorts, met als voornaamste symptoom bergen kleren op een vrijstaand bed, is nog niet toegeslagen maar dat zal in de komende dagen wel moeten gebeuren. Gertrude heeft zich, met het oog op de, naar onze normen erg zedige kledijvoorschriften die in Iran geeist worden, een aantal lichte sjaals en blouses en broeken aangeschaft. Voor mij ligt het allemaal iets eenvoudiger alhoewel er ook voor mij geen polo’s, T-shirts of shorts zullen mee moeten.

De luchthaven van Zaventem lijkt, na de terroristische aanslag van 22 maart, op het voor ons juiste moment weer op bijna volle toeren te draaien. Dat zou dus moeten snor zitten. Tenzij de terroristen er weer anders over beslissen heeft Turkish Airlines echter geen enkel excuus om ons niet ongeschonden via Istambul naar Teheran te brengen (en een kleine maand later omgekeerd terug naar Brussel). In Teheran gaan we, ondanks het erg onchristelijk (en ook onislamitisch, denk ik) aankomsttijdsstip (= 1:30 AM), afgehaald worden door de gids/chauffeur die ons gedurende 24 dagen door het Iran ten Zuiden van Teheran zal rondvoeren en rondgidsen (zie het kaartje)

Samengevat, het ziet er naar uit dat we binnenkort “Let the beast go” kunnen roepen en voor jullie zou het moeten volstaan “Iran” in het vakje voorzien voor het wachtwoord te typen om onze avonturen op veilige afstand te volgen.

Jef

veel plezier ginder, en drink nog een grote pint voor je aankomt, de volgende zal niet voor sebiet zijn

Nadine

Neem die t-shirts maar mee, daar maken ze geen probleem van. Veel plezier. Kijk uit naar jullie verslagen. Komen de herinneringen terug.