Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

De beklimming van de Lion's Head en zwanezang vanuit de luchthaven

Vanmorgen staan we voor ons laatste wapenfeit van deze reis. Het oorspronkelijke plan was de laatste voormiddag door te brengen met wat rustig rondkuieren in Kaapstad en het V & A Waterfront. De Lion's Head (of Tafelberg) beklimmen was gepland voor donderdagnamiddag. Toen zag het weer er echter maar zo en zo uit en onze benen nog zo en zoër, waardoor we reeds in de voormiddag beslisten de beklimming uit te stellen of af te lassen afhankelijk van de omstandigheden. In de namiddag werd het weer nog zeer goed, maar het was duidelijk dat onze benen een extra rustdag konden appreciëren. We zijn toen op het verzoek van onze benen ingegaan omdat we nog een lange samenwerking met onze benen op het oog hebben. Dat betekent echter dat we deze voormiddag op de Lion's Head gaan kuieren in plaats van aan het Waterfront.

De omstandigheden zijn perfect: er is een helder blauwe hemel en rond 8 uur, als we beginnen met de klim, is het nog niet al te warm. Het mooie van de Lion's Head is dat de berg een soort kegel is en dat het pad zich in een spiraalbeweging naar boven werkt. Hierdoor heeft men in alle windrichtingen een perfect zicht op de omgeving (.... weer zo ver het oog reikt). Nu eens ziet men de Tafelberg en zijn 12 Apostelen, dan weer kijkt men op de Atlantische Oceaan, dan komt Robben Eiland in zicht en dan weer de stad met het Waterfront en de haven. Eerst gaat het gezapig omhoog via een grint pad, maar dat verandert vrij vlug in een smal rotsig padje waarbij men van rots tot rots stapt als op een slecht gemaakte trap. Het wordt steeds steiler en een eerste ladder komt in zicht. We blijven echter kranig de tanden op elkaar houden waardoor "zagen" niet mogelijk is. Dan komen we op een splitsing: links is recommended, rechts is korter en daardoor steiler (en met wat trappen, kettingen en beugels in de rots om handen en voeten houvast te geven). We kiezen voor de recommended route en ondervinden snel dat het langs daar ook niet eenvoudig is. Ook langs hier is het wat klefferen, maar de tanden blijven op elkaar. Onze inspanningen worden uiteindelijk beloond als we na 1.5 uur de top bereiken. Het zicht van hierboven (met zijn 669 m beduidend lager dat de 1085 m hoge Tafelberg) is fantastisch. Vanop ieder punt van de top heeft men werkelijk een 360° panorama en men heeft bovendien een zicht op de Tafelberg (iets dat men vanop de Tafelberg niet heeft aangezien de Tafelberg dan onder de schoenzolen verstopt zit). We blijven een half uurtje genieten maar kunnen dan niet veel anders dan de terugtocht aanvatten. We besluiten deze keer erg stoer te doen en de steile weg te nemen. Heel soms moeten we het achterwerk gebruiken om probleemloos van een rots af te raken, maar we hebben dit voldoende geoefend in de Fish Canyon om niet uit de toon te vallen tussen de vele sportieve Kapelingen. Uit allerlei gesprekken boven hebben we vernomen dat velen hier 's morgens, voor het werk, eens naar boven komen lopen. Zo sportief zijn wij nu ook weer niet. Uit die gesprekken vernamen we ook dat we zeer veel geluk hebben vandaag. Het is namelijk zelden zo helder, zegt men ons.

Samenvattend, we zijn erg tevreden dat we over deze beklimming als laatste wapenfeit kunnen rapporteren.

Daarna gaan we terug naar het B&B voor een welverdiende douche en om onze bagage op te halen en dan kunnen we naar de luchthaven.

Meer dan 8000 km meer op de teller, uitgerust met 2 nieuwe en 1 gerepareerde band, met 8 weg en weer bewegingen extra van de ruitenwissers en veeeeel vuiler (zowel van binnen als van buiten) leveren we de huurauto bij Europcar af.

De vakantie zit erop, nu begint de terugreis ... deze keer met Turkish Airways, a member of the Star Alliance group, zoals ze dat zo mooi zeggen. Laat ons hopen dat hun service en hun vliegtuigen min of meer in de buurt van Singapore Airlines, waar ik mijn miles verdiend heb, komen.

Zwanezang

Voor ons (want Gertrude heeft alles zorgvuldig nagelezen en de aanwezigheid van spellingskemels is dus een gedeelde verantwoordelijkheid) was deze blog plezant om te maken (en soms een uitlaatklep voor spanning of frustratie). We hopen dat jullie er ook iets aan gehad hebben (ondanks de afwezigheid van foto's). Misschien willen jullie ook wel eens Zabona als bestemming kiezen. Ons is het enorm goed meegevallen en we kunnen het dus zeker een aanrader noemen. Bedankt om de soms (?) (te?) lange verslagen te lezen en de moeite te doen een reactie te plaatsen. Deze reacties deden ons veel plezier, omdat ze erop wezen dat het geschrijf ook gelezen werd en omdat ze soms goede raad bevatten.

Tot de volgende keer

PEEENGEE

Jef

een veilige thuiskonst gewenst in een ongeschonden woning...
bedankt voor alles

Nic

DANK!! Tot bij ons! Veilige terugkeer, zoen!

Paul

Bedankt voor de verslaggeving !
Bereid u bij de terugkeer maar voor op 50 tinten grijs !

Wilfried

Wij zorgen voor jullie laatste rit in een 0 maal 4

N/W

Toon

Gertrude en Patrick,
Jullie reis moet een enorme ervaring geweest zijn.
Heeft toch wel veel inspanningen en energie gevergd.
En nu zalig nagenieten van jullie Zabona.
Patrick, proficiat voor je boeiende verslagen.
Bij gelegenheid eens een fotoreportage ?