Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Van Paarl naar Kaapstad (via een paar wijngaarden)

We vertrekken rond 9 uur uit het hotel in Paarl. Het weer is veel beter dan gisteren. Het lijkt er zelfs op alsof de zon vandaag een kans maakt het van de wolken te kunnen winnen.

We moeten om 10 uur op onze eerste wijnproefafspraak zijn maar de GPS loodst ons zo goed dat we een kwartiertje te vroeg bij Altydgedacht (= dit is de naam van het wijngoed) toekomen. Dat is geen probleem en we krijgen direct onze eerste Sauvignon Blanc voorgeschoteld. Dit wijngoed is erg verschillend van de meeste die we al bezocht hebben. Meestal stralen wijnhuizen (ongeacht in welk land of wereldeel ze zich bevinden) een niet geringe graad van rijkdom uit. Altydgedacht wijkt af van die norm. De ruimte voor de proeverij is aftands, de fermentatietanks, de bottelarij en de kelders zijn verspreid over een aantal stallen / schuren ... maar de wijnen die ze maken zijn ieder jaar goed voor een aantal gouden medailles. Slechts 20% van hun druiven (waarschijnljk de 20 beste % als men voortgaat op het aantal medailles) worden ingezet in de productie van hun eigen wijnen. De rest wordt verkocht aan andere wijnhuizen omdat de investering die zou nodig zijn om al hun druiven zelf tot wijn om te toveren te groot zou zijn.

Van de wijnen die we mogen proeven steken de "The Ollo", de Pinotage, de Merlot en de Barbera boven hun collega's uit. De prijzen zijn zeer schappelijk zeker nu de ZAR zo laag staat.

Van Altydgedacht rijden we naar De Grendel. Het contrast tussen de twee kan niet groter zijn. Vooraleer een vriendelijke maar kordate dame de slagboom opent verifieert ze eerst onze geloofsbrieven. Een 2 km lange oprijlaan, afgezoomd met bomen, brengt ons tot aan een groot gebouw dat de proefruimte, een aantal bureaus en een restaurant huisvest. De ene kant van het gebouw is volledig uit glas om het best mogelijke uitzicht op de Tafelberg te waarborgen. In de proefruimte lopen een aantal dames rond die het proeven in goede banen leiden. Een van hen moet een afstandsbediening voor de wolken hebben, want nog voor we onze derde wijn proeven trekken de wolken boven de Tafelberg langzaam weg en laat de Tafelberg zich in volle glorie zien. Er zijn zoals steeds een aantal OK wijnen bij en ook een aantal zeer lekkere (De Koetshuis Sauvignon Blanc en de Syrah zitten bij deze laatste categorie en hebben nog een redelijk prijskaartje). Andere wijnen zijn ofwel niet speciaal of wel speciaal maar niet zo speciaal dat ze hun prijskaartje justifieren.

We eten bij De Grendel nog een kaasschotel met aangepaste wijn en gaan de Tafelberg nog eens van een andere hoek (Bloubergstrand) bekijken, vooraleer we naar onze B&B in Oranjezicht (= in Kaapstad zelf, tegen de helling van de Tafelberg aan) opzoeken.

We hebben ondertussen ons plan om ofwel de Tafelberg of de Lion's Head deze namiddag te beklimmen afgelast. De voornaamste reden (excuus) is dat er nog wat wolken boven de bergen hangen. Een andere reden is dat we nog steeds bezig zijn met de afvoer van het melkzuur dat we in onze benen opgestapeld hebben tijdens de afdaling in de Fish River Canyon.

In plaats van de beklimming van een berg doen we de afdaling van de B&B naar het Waterfront waar bars en restaurants de normale havenactiviteiten aan het verdringen zijn. De innerlijke mens moet toch ook zo nu en dan eens iets hebben. De atmosfeer aan het Waterfront is vergelijkbaar met Fisherman's Wharf in San Fransisco of Darling Harbor in Sydney. Het is hier gezellig toeven met veel volk, hier en daar wat life muziek, een Ferris wheel en een quasi permanent zicht op de Tafelberg.

Na het eten nemen we een taxi terug naar het B&B. De chauffeur is een Kongolees van de Kasai streek die hier al 4 jaar woont. Hij zegt dat het hier niet makkelijk is voor hem, omdat hij, zoals alle andere buitenlanders die hier van alle delen van Afrika toestromen niet met open armen ontvangen worden. Op een of andere manier klinkt dit vertrouwd in de oren.

Morgen staat een rit doorheen het schiereiland ten Zuiden van Kaapstad op het menu ... en wonder boven wonder, ook daar zijn een paar wijngaarden waarvan we er 2 willen bezoeken.

We houden jullie op de hoogte.

Jef

dit lijkt een leuk en kalorierijk einde van de reis. Het waterfront deed mij ook onmiddellijk denken aan Darling Harbour...

wilfried

Moordend is zo'n proefrit, maar ja....jullie zijn nog jong en kunnen nog tegen heel veel!!!

Nelly

tot maandagvoormiddag, ik verwacht jullie telefoontje