Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Paarl, Stellenbosch en Franschhoek

Het heeft deze nacht geregend maar tegen dat we opstaan regent het niet meer. Er hangen wel duistere wolken rond de toppen van de bergen wat de omgeving jammer genoeg minder mooi maakt. De zon doet wel nu en dan haar best,maar het komt niet verder dan schuchtere pogingen en we trekken dan maar van 's ochtens vroeg op wijnproeverij.

Het eerste wijngoed op onze lijst is Fairview en wel om 9 uur. Er lijkt verwarring te bestaan over onze komst. Suzanne van Fairview, waarmee ik gecorrespondeerd heb, zegt dat ze nooit een definitieve bevestiging gekregen heeft ('s avonds, terug in het hotel, waar ik "een soort" Internet verbinding heb, kan ik voor mezelf bewijzen dat ik wel een bevestigingsmail gestuurd had). Dat staat echter niet in de weg van een komplete degustatie met 8 wijnen (en 8 bijhorende kazen, waarvoor we, na het uitgebreide ontbijt van een half uur geleden, beleefd passen). Het is een goede zaak dat we hier zo vroeg zijn, want rond 10 uur komen de busjes (vanuit Kaapstad?) aan. Fairview is een populaire bestemming, omdat ze naast wijn ook kaas maken en men de boerderij kan bezoeken. De meeste wijnen zijn lekker en vooral de Nurok (wit) en de Syrah Jakhalsfontein (rood) zijn zeer lekker. Gedetailleerde proefnotities zijn beschikbaar op aanvraag.

Onze tweede bestemming is Glen Carlou. Daar is men wel op de hoogte van onze komst. Men had ons wel een kwartiertje eerder verwacht, maar we hebben al een kwartiertje vertraging opgelopen in Fairview. Glen Carlou is kleiner dan Fairview en men voelt dit. De wijnmaker komt zelf opdraven om ons de kelder en de fermentatietanks te tonen. Op basis van onze gesprekken zegt hij dan de persoon in de proefruimte welke flessen (6) hij moet openen. De meeste wijnen zijn wijnen, die ik nog niet in Belgie geproefd heb. Dat is een goede zaak. Vooral de Quartz Stone Chardonnay (275 ZAR) en de Gravel Quarry Cabernet Sauvignon (375 ZAR) zijn zeer lekker en vallen voor die kwaliteit qua prijs nog goed mee. Jammer dat we hier niet kunnen kopen en het voordeel van de wisselkoers kunnen verzilveren. Nu verzilvert de importeur de gunstige wisselkoers.

Onze derde bestemming is Rust en Vrede. Ook daar is men van onze komst op de hoogte ... ook als die ondertussen 30 min vroeger verwacht was. Hier krijgen we 4 rode Estate wijnen voorgeschoteld. Vooral de Merlot (omwille van zijn zachte elegantie) en de Estate 2012 (een mengeling van Cab. Sav., Syrah en Merlot, omwille van zijn kracht) vallen in de smaak. Die laatste kost wel al 390 ZAR (ongeveer 28 Euro). Ondanks de goede wisselkoers voor Belgie nog niet exorbitant maar in de Zuid Afrikaanse context makkelijk duur te noemen.

Na het wijnproeven gaan we naar Stellenbosch om het stadje wat te verkennen en om een kleinigheid te eten. Die kleinigheid (een toast met wat kip voor mij en met hesp voor Gertrude) is buiten alle verwachting enorm groot waardoor we het grootste deel van de namiddag lopen te verteren. Stellenbosch is een levendig stadje met een universiteit (en bijhorende studenten die voor een levendige atmosfeer zorgen) met een aantal mooie gebouwen in de "Dorpsstraat" maar er meer dan een uurtje rond lopen lijkt "des gutes zu viel".

Van Stellebosch rijden we naar Franschhoek. Onderweg zien we een aantal zeer mooie wijngaarden. Hier is de wijnbouw een paar honderd jaar geleden ontstaan door Fransen (= Hugenoten) die wijnstokken van Frankrijk naar hier, hun nieuwe vaderland, meenamen. Franschhoek heeft net zoals Stellenbosch een aantal mooie huizen geconcentreerd in een of twee straten. Langer dan een uurtje zouden we hier toch niet spenderen ... misschien ook omdat het weer maar zo en zo is. We zijn dat niet meer gewoon, het is rond half zes en rijden dus terug naar ons hotel.

's Avonds willen we naar een restaurant in Paarl. Gertrude zit nog altijd met de "poepers" sinds onze doortocht door het lokale Soweto en we spenderen dus een dik uur aan het zoeken van de GPS coordinaten van een goed restaurant met veel vis op de kaart (= licht verteerbaar) dat open is. We willen de GPS coordinaten omdat "de madam" ons dan feilloos van het hotel naar het restaurant kan brengen. Op die manier lopen we geen risico in het donker door "Little Soweto" te moeten. Nadat dit allemaal uiteindelijk gelukt is zegt de receptioniste van ons hotel dat ze transport van en naar het hotel kan regelen. Ik zeg dat het OK is omdat de lieve vrede me 300 ZAR waard is ook al is dit de prijs van twee flessen wijn in het restaurant waar we gaan eten (het eten en de wijn waren lekker ... en licht verteerbaar).

Nu ga ik onder de dekens (alleen een laken voldoet hier voor het moment niet) om goed voorbereid te zijn op de proeverijen van morgen en mogelijks op een klimmetje op de Tafelberg of de Lion's Head maar dit plan lijkt zeer ambitieus en bovendien niet zo interressant als het weer niet goed is. Klefferen willen we alleen doen als het mooie zichten / foto's oplevert. Wijnproeven kan zelfs in barslechte weersomstandigheden.

tom

Hier heeft het in de ardennen gesneeuwd :-)

jef

bedankt voor de update, alsof ik er bij was. Dat je nog zelf durft rijden! Ik zou toch een chauffeur nemen met zo'n programma. In Soweto moeten er duizenden staan te trappelen :-)