Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Rustdag in Swakopmund

Vandaag is bedoeld als rustdag maar we spenderen bijna een halve dag met mensen van Europcar om de GPS normaal te laten werken (dat lukt niet) en om de band die levensloos in onze koffer ligt te repareren (dat lukt ook niet, want ook deze band is te veel beschadigd om nog veilig te kunnen gerepareerd worden). Goodyear moet hier ieder year a very good year hebben. Een nieuwe band met de nodige maten is niet beschikbaar maar kan in Walvisbay (30 km van Swakopmund) opgehaald worden en op de velg gezet worden tegen 2 uur. We besluiten in afwachting naar Walvisbay te gaan om een wandeling langs de esplanade te maken. De natuur juist buiten Swakopmund is al zeer speciaal met de woestijn die tot aan de oceaan reikt. In België noemen we dat de duinen maar het verschil met Namibië is dat hier de duinen tot een paar 100 km achter de kustlijn doorlopen in plaats van, zoals in België, plaats te maken voor vruchtbare polders.

De plannen voor een wandeling worden snel opgeborgen omdat er een strakke wind staat waardoor het tamelijk fris is ondanks de stralende zon.

We beslissen dus eerst een stukje vis te gaan eten vooraleer de nieuwe band te gaan bewonderen. Het blijkt dat we voor de vervanging van de band niets moeten betalen, omdat de rekening rechtstreeks naar Europcar zal gaan. Dat is goed nieuws en opent ook perspectieven voor de kosten van de eerste gesneuvelde band van gisteren ... we zien wel bij de eindafrekening in Kaapstad.

We bezoeken nog het Museum (over de koloniale tijd en over pre-koloniale tijd en over versteende boomstronken en over dieren die we hier gezien hebben en over duivelsklauwen (een medicinale plant die hier gevonden wordt) en over van alles wat men maar kan bedenken) en ook de nieuw gebouwde Crystal Gallerie over allerlei kristallen die hier in Namibie gevonden worden. De grote kwarts kristallen / conglomeraten zijn misschien wel niet de mooiste maar wel de grootste die ik ooit gezien heb (2 Gertrudes hoog en 14 ton = veel meer dan 2 Gertrudes). Sommige andere kristallen zijn wondermooi. Ik wist niet dat die allemaal in Namibie opgegraven werden.

We lopen nog wat in het stadje rond en stellen nog maar eens vast hoe Duits hier alles nog is. Ik denk niet dat Kinshasa nog zo Belgisch is. Dat is misschien maar goed ook ... En ik heb toch niet veel goesting om het te gaan verifiëren.

Els

Zoek dan maar een Biergarten om even te ontspannen met een Weizen en een Bratwurst.