Via Tolosana tussen Montpellier en Toulouse

Een rustig dagje in River Dance Lodge

Om 5:45 tikt het ondertussen welbekende klokje en om 6 uur klimmen we aan boord van een gemotoriseerd ponton. Er is buiten de zonsopgang, een paar vogels en een 5-tal hippo's die onze aanwezigheid maar matig lijken te smaken niet erg veel te zien maar we hebben een interessant gesprek met Joseph. Hij vertelt over de situatie in Angola (en de kinderen die iedere dag van Angola = de andere rivieroever naar Namibie naar school komen), over de eigenaars van de lodge (die net zoals alle eigenaars van alle lodges waar we verbleven hebben blanken zijn), over de positie van het SWAPO in Namibie na de onafhankelijkheid, over de familienamen in het gebied van de Hambukushu (hij is een olifant omdat zijn grootvader er een was en dat zijn grootmoeder een koe was doet er niet toe ...Turtelboom is hier nog niet langs geweest om de zaken gecompliceerd te maken), over het schoolsysteem en de verschillende kerken (Jehova, Katholiek, Sabath, Adventisten, enz), die ieder dorpje rijk is, over de headman (= burgemeester) in ieder dorp en de Chief (= gouverneur) in iedere regio, enz., enz.

Na het boottochtje en het ontbijt is het tijd om naar het dorp te wandelen waar we een typisch wooncomplex (= een paar losstaande, lemen hutten waarin een familie woont) en de lagere school bezoeken. We zeggen goedendag tegen de directrice, die een welgemeende poging doet om wakker te blijven (en ze slaagt er bijna in ... althans tot onmiddellijk voor het einde van ons "gesprek"). Daarna gaan we naar het 5de studiejaar, waar iedereen op commando recht veert en "Good Morning" schreeuwt. We leggen uit dat we van België komen (ik kan zelfs op een wereldkaart België en de Belgische vlag tonen) en daarna gaan we naar het 7de studiejaar waar de kinderen in de geheimen van de meetkunde wegwijs gemaakt worden. In het algemeen lijkt het een gezellige boel waar toch een inspanning geleverd wordt om kinderen een opleiding / opvoeding (discipline staat hoog op de lijst maar de toepassing ervan lijkt geen prioriteit te zijn) te geven. Bij het afscheid krijgen we een brief toegestopt waarin alle details gegeven worden om een donatie aan de school te doen. Ik vraag wat een boek, een gebouw, een omheining enz. kosten om een idee te krijgen wat we eventueel zouden kunnen doneren.